Bok: The Original Sinners av Tiffany Reisz

Sirenen

Tiffany Reisz har skrivit trilogin The Original Sinners som består av böckerna Sirenen, Ängeln och Prinsen. Jag har slukat hela serien de senaste veckorna och tycker om hennes sätt att skriva. Tyvärr tycker jag att serien slutar på ett något udda och underligt sätt. Då det var den tredje boken i en trilogi var jag övertygad om att berättelsen slutade där. Men så är inte fallet, den fjärde boken Härskarinnan har ännu inte kommit ut i Sverige.

The Original Sinners handlar om Nora Sutherlin en undergiven erotika författare som även är världens mest kända Dominatrix. Nora eller Eleanor som hon egentligen heter är ägd av Søren, en katolsk präst. Den första boken Sirenen handlar huvudsakligen om Noras karriär som författare. De flesta karaktärer i serien presenteras för oss läsare; Noras redaktör Zachary, hennes assistent och inneboende Wesley, kinkvärldens kung Kingsley, den unge Michael och den promiskuöse Griffin Fiske. Nora har valt att lämna sin Master och ägare för att få sin frihet. Detta är dock inte lätt för henne och hon brottas ständigt med sina känslor.

I del två, Ängeln granskas Søren hårt av både katolska kyrkan och en nyfiken journalist då han är en av biskopskandidaterna i stiftet. För att skydda Nora får hon i uppdrag av Søren att lära upp den unga Michael till en duktig och hängiven undergiven masochist. Hon gör detta ute på landet hos sin gode vän Griffin Fiske.

I den tredje delen, Prinsen får vi följa två parallella historier. Dels hur Nora återupptar kontakten med sin bästa vän och assistent Wesley och dels hur Søren och Kingsley lärde känna varandra. Tredje boken utspelar sig både i dåtid och nutid.

Det har varit svårt att lägga ifrån sig böckerna och jag har uppskattat både berättelsen i sig och Tiffany Reisz sätt att skriva. Tyvärr tycker jag att tredje boken var något knepig. Den är uppdelad i tre berättelser Syd, Nord dåtid och Nord nutid. Det gör berättelsen något rörig och hackig. Dessutom tycker jag, som sagt, att den slutar något konstigt och jag har lite svårt för en trilogi som avslutas med en fjärde bok.

Hur som märks det att Tiffany Reisz vet vad hon pratar om och att boken är välgrundad. Berättelsen är lidelsefull, spännande, känslosam och gripande. Jag känner med karaktärerna och har skrattat och gråtit mig igenom de tre böckerna. Nu ser jag, trots allt, fram emot den fjärde och avslutaden boken för att se hur det går.

 

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kristina
    Sep 23, 2014 @ 07:59:30

    Hej! Har bara läst hennes novell: Sju dagar sju nätter, men är intresserad av att läsa mer. Min kommentar är egentligen mer en fråga. Hennes älskare är en katolsk präst och att blanda religion och erotika är inte min grej. Undrar därför om hennes böcker och särskilt Ängeln har många religiösa inslag? Med vänlig hälsning Kristina

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Sep 23, 2014 @ 17:46:11

      Jag har läst även hennes novell Sju dagar sju nätter och uppskattade den. Novellen är baserad på händelser i boken (eller om det är tvärtom). Visst har den lite religiösa inslag med tanke på att Sören, Noras älskare är katolsk präst. Men jag tycker inte att det tar överhand. Å andra sidan är jag partisk eftersom jag älskar hennes böcker 🙂

      Gilla

      Svara

  2. Kristina
    Sep 23, 2014 @ 20:58:08

    Tack för ditt svar 🙂 Hittade en intressant blogg där Tiffany Reisz bl.a. skriver om att hon använder mycket religiös symbolik i Sirenen. Länk till den om du vill läsa: http://www.huffingtonpost.com/tiffany-reisz/you-can-take
    Tycker böckerna verkar bra och ska nog testa.

    Gilla

    Svara

  3. Kristina
    Sep 23, 2014 @ 21:07:50

    Länken stämde inte riktigt, här är den rätta (tror jag..)
    http://www.huffingtonpost.com/tiffany-reisz/you-can-take-the-smutpedd_b_1900002.html

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Sep 24, 2014 @ 20:52:51

      Så är det nog, som sagt jag tänker inte helt och fullt på det då jag tycker om religiös symbolik. Men jag hoppas att du gillar böckerna 🙂

      Gilla

      Svara

  4. Kristina
    Sep 25, 2014 @ 19:27:13

    Tack! Har beställt dom idag. Längtar till nästa vecka 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

