Dagens visdomsord

1150304_707047842642147_1271851770_n

Jag tror definitivt att i ett bra förhållande kan man berätta allt för varandra. Att det då inte existerar varken hemligheter eller lögner. Däremot tror jag att detta är svårt att uppnå. Att vi människor är rädda för att vara helt öppna och ärliga med varandra. När vi är öppna och ärliga mot varandra blir vi också sårbara. Kunskap är makt och det medför att såra varandra men även skada varandra. Jag tror även att många människor är rädda för att komma varandra nära, för att prata om allt. Om det inte existerar några hemligheter eller lögner finns det inget kvar att upptäcka. Den andre förbli inte osårbar, ouppnåbar eller oövervinnlig. Eller, är det egentligen så? Jag tror på att kunskap är makt och därför tror jag även att den kunskapen och intimiteten stärker ett förhållande. Att det då är lättare att förstå varandra, att hjälpa, att stötta och att älska varandra.

Jag vill kunna prata med min partner om allt, jag vill dela mitt liv på alla sätt och vis och jag vill dela min partners liv!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Hariman
    Aug 12, 2013 @ 10:52:48

    Jag ser det inte så. Jag ser istället att det är en styrka att vara öppen med saker, generellt. Om inget finns att ”avslöja” så finns heller ingen risk. Sen handlar det väl i praktiken om hur mycket skam, skuld och annat man har i sitt liv, tänker jag.

    Vad gäller ”om det inte finns några hemligheter så finns inget kvar att upptäcka” så är det verkligen inget jag tror på. Komplexa, intressanta människor låter sig inte förklaras bara genom att vara öppna, utan det finns mycket att upptäcka. Tvärtom tror jag att öppenheten gagnar nyfikenheten, snarare än tvärtom.

    Gilla

    Svara

Kommentera

