Alla dessa små ord

imageFoto: Sofie

Har du tänk på hur du pratar? Det har jag gjort! Jag lägger ofta till små men onödiga ord när jag pratar. Egentligen, liksom, faktiskt, så, ganska… De följer med av bara farten men behövs inte. Med andra ord är de, allt som oftast, helt onödiga. Jag tror att jag garderar mig genom att lägga till ett litet faktiskt eller ett ganska. Meningen blir inte lika hård, uttalandet inte lika bestämt men det låter inte bra. Faktiskt! 😉

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Aurora
    Jul 30, 2013 @ 13:08:52

    Som amerikanare som alltid avslutar en mening med, You know

    Gilla

    Svara

  2. Sofie
    Jul 30, 2013 @ 13:56:39

    Precis!

    Gilla

    Svara

  3. Richard
    Aug 05, 2013 @ 10:13:41

    Är det så onödiga? Jag upplever att de ger nyans, de kan förstärka känslan i meningen, ge meningen lagom precision (eller luddighet). Just ”faktiskt” blir en förstärkning av en poäng man vill få fram, ”nog” ger en liten luddighet som visar att man inte är 100% säker, och så vidare och så vidare.

    Fast jag måste nog ändå skratta lite åt mig själv i sammanhanget… jag smällde nyss ur mig en mening med två ”liksom” på annat ställe, och tänkte då direkt på det här inlägget 😉 … att vräka på såpass var ju egentligen inte helt nödvändigt, typ…

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Aug 05, 2013 @ 10:16:42

      Visst kan alla dessa små ord ha en poäng. Å andra sidan använder många av oss orden frekvent och därmed tappar de mening, det blir liksom bara ett tillägg. Något vi säger 😛

      Gilla

      Svara

Kommentera

