Underlig känsla

Ikväll var jag på vårens sista St Göransmässa. Ända sedan jag fick mitt nej av Stockholms stift har jag haft svårt för kyrkan, speciellt att gå på gudstjänst. Men jag har hittat tillbaka till kyrkans gemenskap i och med St Göransmässorna i St Görans kyrka. Men ikväll kändes det inte helt hundra, jag kan inte sätta fingret på vad det var som kändes annorlunda. Kvällens tema var hemlighetspärlorna, vi använder oss av frälsarkransen i det inledande samtalet och arbetar oss runt radbadet. Samtalet var fint men inte så vidare inspirerande. Det kom upp ungefär samma tankar som sist vi samtalet kring hemlighetspärlorna. Vilket medförde att jag inte var helt närvarande och hade svårt att fokusera på samtalet. Inte heller infann sig den där sköna känslan när vi gick in i kyrkan och höll mässa. Det kändes något snopet då jag hade sett fram emot kvällens mässa.

Det som stör mig är att jag kände mig utanför, jag kände mig inte som en del av samhörigheten utan som en utomstående betraktare. Det var som om jag inte längre behövde detta, som om jag har gått vidare. Egentligen kanske det är en bra känsla?! Vem vet, jag ska låta känslan landa…

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. kyrkis
    Jun 04, 2013 @ 19:08:16

    Har snurrat lite i din blogg och läst om hur du kände det att få nej av stiftet. Funderar över om det är så att stiftsledningen i allmänhet är ”hård” på något konstigt vis. Jag har varit på intervju i olika stift inför tjänster jag sökt, och insett att man inte så sällan dömer ut en om det framkommer att man farit illa på tidigare tjänster. En del stift undviker jag helst eftersom de kräver skriftliga svar på mycket känsliga frågor.

    Gilla

    Svara

Kommentera

