Bok: Maggans lilla starksköra av Maggan Hägglund

20130523_185358Foto: Sofie

I höstas läste jag Drunkna inte i dina känslor av Doris Dahlin och Maggan Hägglund. Jag uppskattade boken (Bok: Drunkna inte i dina känslor) och har tagit till mig hela HSP-begreppet även om jag gillar Doris och Maggans begreppsapparat bättre. De kallar oss HSPare för hög sensitiva eller som Maggan säger, starksköra. Bäst tycker jag, personligen att starkskör passar in på oss HSP som är extroverta (ca 25% av alla HSP). Nu har Maggan gett ut en ny bok, Maggans lilla starksköra vilket är ett urval av hennes krönikor från tidningen Tara.

Boken är uppdelav i tre delar:
Rapporter från ett starkskört liv
Mina människor och platser
Husbehovsfilosofi

Det finns ett par krönikor som berörde mig mer än de andra. Handle with care (läs inlägget), Till havs (läs inlägget), Elin är hjältinna i min >>herstory<< (läs inlägget) och Samla på smånjutningar (läs inlägget).

Boken är inspirerande på många sätt. Jag har läst igenom den på några dagar och insett att det blivit lite för mycket livsfilosofi. Både hjärta och hjärna har blivit överhettat av tankar och känslor. Ytterligare ett bevis på att jag är starkskör *skrattar* Samtidigt har Maggan och henns livsfilosofi fått mig att stanna upp och njuta av här och nu. Just nu har jag en svacka men jag står ändå kvar, jag klarar mig och det kommer att gå över. Jag har även lärt mig att sträcka ut en hand och be om den omtanke jag behöver. Häromdagen fick jag det i form av kramar och närhet på en filt i solen i en park i centrala Stockholm. De timmarna i solen, på filten gav mig både lugn och extra energi. Den viktigaste lärdomen denna gång var att fråga, att inte vara rädd för att visa min sköra sida för jag vet att om några dagar är jag mer stark än skör igen.

På bokens baksida står det:
Maggans lilla starksköra är en liten bok full av tröst. En bok för dig som vet att livet är både fniss och svarta dagar med sorgkanter. Här värmer igenkänningen som en lägereld. Här finns leenden för dig som tycker att livet kan vara alldeles underbart men som också har dina kantstötta dagar. För dig har Maggan Hägglund samlat ihop sina bästa krönikor från tidningen Tara. Där har hon haft sin egen spalt sedan det första numret år 2000.

Ur innehållet:
Skolka lite mer! • Själen hörs bättre om natten • Under stenarna-sällskapet • Tidvis uppsprickande molntäcke • Bejaka din inre tax • Det gör ont att ta farväl • Hej Kajsa Kavat • Om att avsluta rätt • Sommarkurs för duktiga Annikor • Satsa på sömsmån • Det gäller att investera i rätt fonder • Ta den stora dörren in!

Kommentera

