Samla på smånjutningar

Nu har jag läst klart Maggan Hägglunds senaste bok Maggans lilla starksköra vilket är ett urval av hennes krönikor i tidningen Tara. Jag har fastnat för flera krönikor på vägen och en som jag tycker mycket om är Samla på smånjutningar (sidan 216-218). Maggan skriver inledningsvis ”Häromdagen tänkte jag på forskaren som jag skrev i en artikel om lycko-psykologi. Han påpekade att det mest effektiva sättet att bli lyckligare var att samla på små vardagliga lyckor.” (sidan 216) Vidare skriver hon ”Jag gillar den tanken. Att samla smånjutningar som smultron på ett strå.” (sidan 216)

Jag tycker om idén, att samla smånjutnignar som smultron på ett strå. Det ger dig mig minnen från barndomen då jag faktiskt samlade smultron på strån. Jag tycker även att bilden är målande. Att trå smultron på strån är något delikat och njutningsfullt men också något ganska enkelt och lätt. Tänk att du samlar dina smånjutningar på strån och sedan avnjuter dem när helst du behöver, låter dem smälta på tunga, känner smaken och låter dig fyllas av välbehag.

Mina smånjutningar är just så, som smultron som sakna smälter på tungan och skapar väbehag men också frid och ibland energi. Några av mina smånjutnignar är:
Äta frukost länge på helgen
Tappa upp ett bad, tända ljus och sjunka ner i det varma vattnet med en bok
Åka ut till Oxnö och njuta av vattnet och friden
Prata länge med en god vän i telefon
Fika i tid och otid
Njuta av utsikten från Skanstullsbron
Krypa ner tidigt i sängen och läsa en kärleksroman
Få ett sött SMS från en kär vän
Baka och känna doften av nybakt
Spontant ställa till med fest
Äta frukost på stan
Kör bil utan mål
Skicka vykort men också att få vykort
Njuta av en kopp gott te
Få vara nära den jag håller kär
Drick ett glas Pol Roger

Ja, jag tror att du förstår poängen med smånjutningar 🙂 Visst uppskattar jag känslostormar, översvallande lycka och njutning men i det långa loppet ger dessa smånjutningar mig mer och jag känner mig mer tillfreds med lite vardagslyx. För smånjutningar är egentligen inget annat än vardagslyx!

Jag avslutar med Maggans uppmaning: Samla dina smånjutningar!

Kommentera

