DVD: Mr Selfrigde – säsong 1

Nu under våren började mina kollegor prata om serien Mr Selfridge. Jag blev nyfiken men då jag hade missat ett antal avsnitt på TV bestämde jag mig för att kppa den. I måndags såg jag klart de sista avsnitten av första säsongen. Mr Selfridge handlar om det engelska varuhuset Selfridge’s och dess grundare amerikanen Harry Gordon Selfridge. Harry flyttar med sin fru och fyra barn från USA till London för att bygga ett eget varuhus. Redan innan varuhuset står klart har han anställt avdelningschefer och skickat ut dem på inköpsresor världen över. Varuhuset ska fyllas med det bästa och kunderna ska kunna köpa sina varor över disk. Allt ska visas upp och det ska vara tillåtet att bara gå in och klämma och känna på varorna.

Den stora frågan är om London är redo för detta? Harry stöter på den ena motgången efter den andra men med stöd av sin familj, hjälp av sin personal och med sin livliga fantasi tar sig Harry an London. På vägen skaffar han sig en älskarinna, frun är smått uttråkad och äldsta dottern blir presenterad för sociteten.

Serien är välgjord och intressant men den håller inte samma klass som Downton Abbey. Den är helt klart värd att titta på men samtidigt är den lite rörig och storyn känns lite förutsägbar. Roligast är att se hur varuhuset byggdes upp och få en känsla av det anrika varuhusets historia!

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Aurora
    Maj 29, 2013 @ 10:15:19

    Ser fram emot att få se serien, har sett ett halvt avsnitt och det verkade himla intressant

    Gilla

    Svara

Kommentera

