Min herstory

Jag har börjat läsa Maggan Hägglunds senaste bok Maggans lilla starksköra vilket är ett urval av hennes krönikor i tidningen Tara. I krönikan Elin är hjätinna i min >>herstory<< beskriver Maggan hur hon har blivit uppmanad att fundera över sin herstory istället för history. Din herstory handlar om de kvinnor som medvetet eller omedvetet varit dina förbilder. Jag blev inspirerad av detta och började själv fundera. Det kändes naturligt att skriva detta idag, på mors dag då den kvinna som har inspirerat mig mest är min mamma och detta blir en hyllning till henne.

Cape Coral Yacht Club - 7 nov 2012 redigeradFoto: Joakim

Min herstory
Den kvinna som har inspirert mig mest är min mamma. Hon har alltid sagt att jag kan bli vad jag än vill och hon har alltid trott på mig. Dessutom har hon visat att att man kan ta sig upp från de djupaste dalar och hoppa från de högst höjder. Min mamma är en otrolig kvinna som jobbar heltid trots ständig värk, som har gått igenom en tuff uppväxt som äldsta dotter med stort ansvar och som dessutom levde med en destruktiv man i över 20 år. Trots detta omfamnar mamma livet och försöker att förverkliga sina drömmar. Det är sann styrka och livsglädje!

Det finns ytterligare ett par kvinnor som har inspirerat mig och påverkar mitt liv. Min klassföreståndare på högstadiet som lärde mig att det är okej att gråta och det är okej att titta på en sorglig film bara för att få gråta.

Min präst som har visat mig en annan sida av Svenska kyrkan och som omfamnar det som är annorlunda och inte egentligen passar in i kyrkans mall. En kvinna som lyssnar och ger råd och som står fast i sin tro på mig.

 Mina väninnor som accepterar mig för den jag är och som dessutom tycker om mig för den jag är. Var och en starka på sitt sätt och de går alla sin egen väg utan att höja på ögonbrynen. Kvinnor som stakar vägen för andra och som står fasta i sina åsikter.

Författare som Waries Dirie och Susanna Tamaro som har skrivit fantastiska berättelser om och för kvinnor. Ni har alla förändra mitt liv och inspirerat mig till att vilja göra skillnad.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Aurora
    Maj 26, 2013 @ 19:50:42

    Tack själv för att du är en så bra dotter som tar dig an livet på ditt sätt. Älskar dig /mamma

    Gilla

    Svara

Kommentera

