Handle with care

handle-with-careJag har börjat läsa Maggan Hägglunds senaste bok Maggans lilla starksköra vilket är ett urval av hennes krönikor i tidningen Tara. När jag satt och läste fastnade jag för krönikan Handle with care. Maggan menar på att vi borde bli bättre på att vara snälla mot oss själva vilket innebär att prata snällt med oss själva, att lyssna på våra egna behov och inte springa in i ”ser – bör – gör”-fällan.

Som HSP eller starkskör som Maggan och Doris kallar det tror jag att det är extra viktigt att hantera sig själv varsamt. För gör jag inte det så tar det så mycket längre tid att vara tillbaka på banan. Ett av mina knep är att planera in lediga dagar i kalenderna. Jag absolut älskar att ha fullt upp, att träffa familj, vänner och kärleken. Men blir det för mycket kör jag slut på mig själv. Därför har jag minst en helt ledig kväll varje vecka och en kväll för tvättstugan. Det ger mig friheten att bara ta hand om mig själv. Om jag sedan när den lediga kvällen kommer känner för att hitta på något så gör jag det. Annars åker jag hem, lagar en god middag, gosar med katterna och tittar på den där filmen jag har längtat efter. Allt för att ta hand om mig själv. Allt för att hantera mig själv varsamt.

Ibland vaknar jag och känner att det är en sån där dag. Tänk vad enkelt det då vore om jag kunde stämpla mig själv med Handle with care. Då skulle min omgivning lättare förstå varför jag inte deltog aktivt i samtalet runt fikabordet, varför jag satt själv på lunchen eller varför jag inte bemötte varje anställd med ett leende på läpparna. De dagarna orkar jag helt enkelt inte vara mitt gamla vanliga glad och utåtriktade själv. Maggan skriver ”Vissa dagar behöver man märka sig själv med >>Handle with care<<. Hanteras varsamt. Skaka inte. Belasta inte. Ta i ditt eget liv med mildhänderna.” (sid 57) Hon har så rätt men det är inte alltid lätt att förmedla detta. Jag har en relativt liten inre krets med vänner och den stora anledningen till det är att jag trivs bäst med en inre kärna av familj och vänner där jag kan vara mig själv. Där jag inte förväntas vara på ett visst sätt och där jag inte blir ifrågasatt varje gång jag inte ler, skrattar eller är på topp. För mig är det ett sätt att ta hand om mig själv, att hantera mig själv varsamt. Tillsammans med denna kärna kan jag bara vara oavsett om jag är sprudlande eller om jag är lågmäld. Detta är ett av mina andra knep för att klara mig igenom de sämre dagarna.

Krönikan avslutas med följande ”Det har blivit fler >>handle with care<<-dagar för mig, Snäll-dagar. Det önskar jag dig också. Dagar då du vandrar varsamt, bryr dig lite extra och pjåskar ordentligt med dig själv. Bortskämda själar är bra!” (sid 60) Jag vill avsluta med samma sak. Jag önskar oss alla Snäll-dagar. Dagar då vi accepterar att vi inte är på topp och istället för att slå på oss själa sätter på Handle with care-stämpeln och är extra snälla mot oss själva. Dagar då vi tar vara på oss, unnar oss lite lugn och vardagslyx. Då tror jag att vi tar oss igenom dagen lättare, orkar mer och i slut ände blir gladare och mer harmoniska. På detta sätt kan Snäll-dagarna bli fler och de låga perioderna färre.

Kommentera

