DVD: Downton Abbey – Christmas Special 2012

Jag ser alltid fram emot fortsättningen av Downton Abbey och blev glatt överraskad när julspecialen 2012 damp ner i brevlådan. Mitt Downton Abbey beroende började hösten 2011 efter att jag sett några snuttar av säsong ett på TV och sedan valde att köpa allihop på DVD (läs tidigare inlägg DVD: Downton Abbey samt DVD: Downton Abbey – säsong 3).

Det dröjde någon dag innan jag såg julavsnittet men jag nämnde på jobbet att jag skulle se det. Då fick jag kryptiska kommentarer från mina kollegor om att det skulle hända något som gjorde att de inte ville fortsätta se serien. Ingen sa något mer men självklart spekulerade jag och jag var inte så långt ifrån sanningen…

Familjen beger sig återigen till sina släktingar i Skottland medan personalen stannar kvar och tar hand om huset. Mary är höggravid och bör ta det lugnt, Edith har en beundrare i sin förläggare, Tom försöker fortfarande anpassa sig till sin nya livsstil och Robert försöker som vanligt hålla ihop sin familj. Avsnittet är intressant och serien är på väg in i en nya era. Oavsett slutscenen ser jag fram emot fortsättningen…

Kommentera

