Dagens visdomsord

Strenght shows...

F Scott Fitzgerald sa ”Styrka visar sig inte enbart i förmågan att vara ihärdig, utan i förmågan att börja om” (fritt översatt).

Det här med att vara stark är något som då och då upptar min tankeverksamhet. Vad innebär det egentligen? Hur agerar en stark människa? Hur ser en stark människa ut? Syns det om en människa är stark eller inte? Hur tar en stark människa motgångar?

Jag tror det ligger något i Fitzgeralds uttalande, att vara stark innebär inte enbart att vara ihärdig, det innebär även att se när det är dags att gå vidare och börja om. Likväl som jag tror att styrkan ligger i att våga erkänna sig svag eller att en situation är övermäktig en själv. Att vara ihärdig är bra men ibland är det klokare att erkänna att nu orkar jag inte mer, nu kan jag inget mer göra eller nu mår jag inte längre bra av detta. Då ligger styrkan i att inte låta känslan av svaghet eller av att vara besegrad övervinna förmågan att gå vidare. För vi har alla gått igenom motgångar, känt att livet är orättvist eller att vi helt enkelt inte orkar mer. Då är det enda rätta att erkänna det för sig själv, ta mod till sig och börja om igen.

Kommentera

