En helg i Wien

Första helgen i mars var jag i Wien. En helt fantastisk stad speciellt om man som jag älskar konst, kultur och att fika. Här kommer några av höjdpunkterna. Att dricka te på konditori i Wien är underbart. På ett silverfat kommer det in en tekanna, tekopp och ett glas vatten. Snyggt och trevligt, dessutom är det mer än en kopp i kannan.

20130301_172707Foto: Sofie

Det finns många museum att välja på i Wien. Fredag eftermiddag besökte jag Albertina museum som är ett konstmuseum. Den helg jag var där hade dem tre utställningar, Monet bis Picasso, en del av slottet som museumet befinner sig i och Max Ernst.

20130302_134737
Foto: Sofie

Det finns många chokladbutiker i Wien som den här lilla pärlan. Jag kunde inte låta bli att köpa med mig lite ätbara souvenirer hem.

20130302_114140Foto: Sofie

På lördagen gjorde jag ett besök i Karlskirche, det var en fantastiskt vacker kyrka från 1700-talet. Kyrkan renoveras förtillfället och det går att åka upp i en bygghiss för att titta på kyrkan uppifrån och för att titta på utsikten. Jag rekommenderar dock inte att man gör detta om man som jag är höjdrätt. Att komma upp på en byggställning mitt i kyrkan som dessutom skakar var obehagligt.

20130302_122800Foto: Sofie

Jag hade blivit tipsat att göra ett besök på Hotel Sacher för att äta sachertårta. Tårta är inget jag direkt tycker om och jag trodde att detta var en turistfälla men döm min förvåning när jag tog förta tuggan av min Sacherkub, den var gudomlig och det var länge sen jag åt så god tårta.

20130302_130131Foto: Sofie

Det var en ljuvlig helg i ett Wien som var på väg att vakna ur vinterdvalan. Jag njöt av underbar konst, vackra byggnader och smarrigt fika.

20130303_100121Foto: Sofie

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Mar 10, 2013 @ 11:20:05

    Låter som en mysig helg, och de smakfulla souvenirerna plus sacherbit var en hit att få smaka när du kom hem 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

