Dagens visdomsord

Life is to be enjoyed...

Jag trivs med mitt liv och tycker om balansen mellan nytta och nöje, för utan lite nytta inget nöje och utan lite nöje ingen nytta. Det mesta är bäst i lagom dos och jag uppskattar nöje mer om jag har gjort nytta och utan nyttan så uppskattar jag inte helt och fullt nöjet.

Samtidigt så insåg jag häromdagen hur viktigt det är att just njuta av livet och inte bara uthärda det. Många gånger tror jag att vi människor är bra på att gömma oss bakom exempelvis arbete och andra ”måsten” för att slippa inse att vi egentligen bara uthärdar livet. För att njuta av livet måste vi först komma fram till vad som får oss att njuta, av som är värdefullt i livet och se ge det tid och möjlighet.

När jag var runt 20 ville jag inget annat än att göra karriär men någonstans på vägen insåg jag att jag inte är villig att göra det uppoffringar som krävs för att verkligen göra karriär, för att klättra på karriärstegen. Så jag har valt ett jobb som jag trivs med och där jag har tid över för annat, tid för sån’t som får mig att verkligen njuta av livet.

Kommentera

