Bok: Upptäck kärlekens olika språk av Gary Chapman

Några någon vecka sedan skrev jag inlägget Vilket är ditt kärleksspråk? Nu har jag läst Upptäck kärlekens olika språk av Gary Chapman. Boken är väldigt amerikanske i stilen och det går att reta sig på en hel del i den, men jag har försökt att bortse från detta då jag redan innan visste lite om Chapmans bakgrund. För mig har det varit viktigare att få en bild av de fem kärleksspråk som Chapman menar finns. I slutet av boken finns det två test, ett för män och ett för kvinnor där du kan ta reda på vilket ditt främsta kärleksspråk är. Även här lyser Chapmans amerikanska bakgrund igenom, varför räcker det inte med ett test? Varför delar han upp det? Frågorna är trots allt ganska lika men visar på vissa grundläggande stereotyper.

Testet visade att mitt huvidsakliga språk är Tid tillsammans tätt följt av Fysisk berörig och sedan Bekräftande ord. Däremot är jag nästintill likgiltig till Gåvor och Tjänster. Egentligen är jag inte förvånad över mitt resultat men det har förklarat och klargjort en del för mig i de relationer jag befinner mig i och nyligen har gått igenom.

De fem kärleksspråken är:

Bekräftande ord: detta handlar om uppmuntrande ord, vänliga ord och ödmjuka ord. Alla former av verbal bekräftelse.

Tid tillsammans: detta handlar om att fokusera uppmärksamheten till varandra. Det intressanta är att det förtroliga samtalet är en del av tid tillsammans snarare än bekräftande ord.

Gåvor: detta handlar om att ge den andra små eller stora gåvor.

Tjänster: detta handlar att hjälpa den andra med små som stora saker.

Fysisk beröring: detta handlar om alla typer av fysisk beröring och därmed inte bara sex, det kan vara en klapp på kinden, en kram eller en ätt str

Med andra ord handlar det om att ta boken och dess författare med en nypa salt men jag tycker om själva idéen och tror på att det finns olika kärleksspråk. Sen om det finns fem som Chapman påstår eller nio som Calle Rehbinder menar vet jag inte. Med tanke på att det finns en oändlig mängd dialekter och nyanser av varje språk finns det troligen lika många kärleksspråk som människor men det går att gruppera dessa i fem eller nio eller liknande grupper.

Kommentera

