Dagens visdomsord

524579_10151402409762065_1009964014_n

Det florerar många visdomsord på Facebook för tillfället och många är bra men det finns en och annan som bara är så klockren. Som bilden ovan. När jag läste den kände jag igen mig själv på pricken. Jag har haft väldigt svårt att säga: Jag älskar sig, Jag är ledsen och Hjälp mig. Men sakta men säkert har jag börjat lära mig det. Att säga jag älskar dig har blivit betydligt lättare, likaså att jag är ledsen men jag har fortfartande svårt för att be om hjälp.

Något jag också lärt mig och som kommer fram i texten ovan är att en stark person kan också vara känslig, någon som hjälper andra kan bli illa behandlad och den som tar hand om andra behöver samma sak tillbaka. Det finns tillfällen då jag har sett mig själv som svag bara för att jag är känslig, blir ledsen eller behöver hjälp. Men så är det inte. Att vara stark som människa betyder inte att man inte kan vara känslig, ledsen eller att behöva hjälp. Det kanske till och med är så att det är en nödvändighet för att kunna vara stark, om du inte har känt dig svag hur ska du då veta att du är stark?!

Sen tror jag även att det är både motgång och medgång som gör oss starka. Det är våra sammantagna erfarenheter som gör oss till den vi är här och nu. Motgånger, svårigheter i livet och kriser är en del av livet och även om det inte känns så i stunden blir vi starkare när vi kommer ut på andra sidan. Dessutom kommer vi allt som oftast ut på andra sidan även om det inte känns så i stunden.

Ibland har jag känt att jag har fått fler motgånger än jag klarar av eller än vad en människa borde behöva gå igenom på en livstid. Men samtidigt har det format mig till den jag är idag. Jag är inte bara en stark kvinna, jag är även en klok och vis, jag visar medkänsla med mina medmänniskor och jag ställer upp för mig familj. Men på vägen har jag lärt mig att sätta gränser, att säga ifrån om jag blir illa behandlad och att säga nej till saker jag inte vill. Det gör mig än starkare. Sen är jag inte perfekt för det finns inga perfekta människor, ingen kan allt eller klarar allt på egen hand. Men att inse det är att var en god bit på väg!

Jag inte bara älskar dig utan jag älskar mig själv även de dagar jag är ledsen och då och då behöver jag hjälp!

Så om någon säger Jag älskar dig, Jag är ledsen eller Hjälp mig. Ta det på allvar och bestämd dig för hur du vill hantera det. Om du inte älskar tillbaka, vill trösta eller hjälpa så sägs det. Då har jag och alla andra en chans att välja bort dig men om du iställt älskar tillbaka, vill trösta och hjälp så säg det eller visa det. Respektera den personen som har mod nog att yttra dessa tre saker och ignorera det inte.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Feb 01, 2013 @ 10:51:53

    Och även om man till det yttre kan verka stark så vill även en stark person ha en tröstande famn att krypa in i

    Gilla

    Svara

Kommentera

