Vilket är ditt kärleksspråk?

untitledKälla Calle Rehbinder

Under de senaste åren har jag stött på tankar kring våra kärleksspråk i lite olika sammanhang och tanken är intressant. Den man som ligger bakom teorin heter Gary Chapman och är författare och föreståndare för Marriage and Family Life Consultants, Inc. Chapman reser även runt i världen och håller föredrag och så har han ett radioprogram. Han har skrivit ett flertal böcker på ämnet och jag har beställt en av dem Upptäck kärlekens olika språk. Det enda som gör mig något skeptisk är att han är amerikan. Deras syn på relationer stämmer inte alltid överens med min egen. Självklart kan man inte bunta ihop alla amerikaner men det finns en kulturell skillnad mellan USA och Sverige så en viss strukturell skillnad tycker jag att det finns.

Chapman menar att det finns fem kärleksspråk: Tid tillsammans, Bekräftande ord, Gåvor, Tjänster och Fysisk beröring

Om du visar kärlek med hjälp av ett eller två av dessa språk som inte stämmer överens med din partners kan det vara svårt att se att det är kärlek. Med andra ord kan det vara svårt att se att ens partner älskar en då denna visar det på ett sätt som jag inte gör. Detta gäller alla typer av kärleksrealtioner, alltså även mellan föräldrar och barn, vänner osv.

Så som jag har fått det berättat för mig handlar det om att medvetandegöra sitt eller sina egna kärleksspråk för att sedan kunna kommunicera dem i sina relationer. Samtidigt som det gör dig medveten om vilka kärleksspråk som finns och därmed lättare kan se om den andre visar dig kärlek. På detta sätt kan vi mötas trots att vi inte talar samma språk, för i grund och botten handlar det om att kommunicera kärlek på den andres språk. Detta ställer jag mig något frågande till i nuläget då det känns som om jag ska anpassa mig i varje ny relation. Men å andra sidan kanske jag redan gör det idag?! Det ska bli intressant att läsa boken och se vad Chapman har att säga på ämnet.

Sedan har Calle Rehbinder utvecklat tankarna kring detta och menar på att vi har nio kärleksspråk: Samtalet, Ord, Sex, Gåvor, Handlingar, Lek, Fysisk beröring, Aktiviteter och Tillgänglighet.

Rehbinder föreläser på ämnet och han har föreläsningar då och då i Stockholm. Mer info

Hela tanken kring kärleksspråk har dock fått mig att fundera på hur jag visar kärlek och hur det har sett ut i mina tidigare relationer men också mellan familjemedlemar och vänner. För mig är det viktigt med tid tillsammans. Sen uppskattar jag bekräftande ord (eller mer handlingar så det kanske är tjänster?!) men även fysisk beröring och jag gör tjänster för dem jag älskar. Men tid är det huvudsakliga. Däremot har många av mina pojkvänner använd sig av gåvor eller bekräftande ord. Inte så konstigt att vi inte alltid har klickat eller förstått varandra. Sen tror jag att det är viktigt för mig att kunna göra en tjänst men inte lika viktigt att få den tillbaka och det är en intressant tanke.

Så, vilket är ditt kärleksspråk? 🙂

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jan 19, 2013 @ 10:04:12

    Samtalet, Ord, Gåvor, Tillgänglighet, Handlingar till vänner och familj.

    Gilla

    Svara

  2. hansom
    Jan 19, 2013 @ 10:29:33

    Skulle spontant vilja säga alla nio, Inte förmätet, utan mera för att det skiftar lite mellan person och person – jag är nog rätt adaptiv.
    Dock några saker som alltid finns Samtalet, ord, gåvor(kan vara av typen handling), fysisk beröring och tillgänglighet.

    Känns som att om vi har få av dessa delar, är det svårare att ‘passa ihop’ med någon annan som också har få delar. I det behöver det ju inte uppstå förståelse, så jag delar din skepsis.
    Saknar man samma språk, måste man ju anpassa sig.
    Tänker mera att det inte behöver vara fel att anpassa sig, utan mera ytterligare en egenskap som vi visar i handling gentemot dem vi möter…

    Gilla

    Svara

  3. Johan Sundström
    Jan 19, 2013 @ 10:55:32

    Man kan med fördel göra skillnad på talade (utgående) och förstådda (mottagande, kända) kärleksspråk; jag tror inte att de nödvändigtvis är desamma – de sätt att visa dig kärlek som får dig att känna dig älskad och uppskattad är, med andra ord, inte nödvändigtvis samma kärleksuttrycksmedier du instinktivt nyttjar för att själv visa andra din kärlek och omtanke.

    Så här tyckte och tänkte tydligen jag när jag läste samma bok 2004: http://intill.blogspot.com/2004/08/krlekssprk.html

    Gilla

    Svara

  4. hansom
    Jan 20, 2013 @ 14:08:59

    Johan berör de tankar och sätter ord på dem som jag gick runt med igår efter att ha lämnat mina förra tankar här.
    Jag vet med mig att de sätt som jag använder mig av för att visa att jag älskar någon, till stora delar inte är de sätt som jag själv vill bli visad kärlek och älskad på…
    Kan tänka att detta är en anledning till att det i vissa lägen kan vara svårt att nå varandra när det kärvar, då det kan vara lätt att falla in i handlingen o tro att så som jag blir älskad, vill personen som älskar mig också bli älskad.

    Gilla

    Svara

Kommentera

