Bio: Call girl

Den svenska gilmen Call girl har varit ganska omtalad och jag har varit sugen på att se den. Igår var jag på Sture med en väninna för att se den och vi båda undrade vad vi hade gett oss in på ungefär en kvart in i filmen.

Så här skriver SF om filmen: Det är valår 1976. Kvinnlig frigörelse och sexuell revolution går hand i hand med neutralitet, kärnkraft och trygghet för alla. I Stockholm ligger dagisen vägg i vägg med poseringsateljeer, och sexklubbarna får kunder från det närliggande regeringskansliet.

Unga Iris rekryteras som ‘Call Girl’ från en ungdomsvårdsskola, och sugs blixtsnabbt upp från samhällets botten, förbi diskoteken och elitens kristallkronor, upp emot landets högsta politiker. När den utopiska bilden av Sverige hotas, stiger maktens män in för att upprätthålla den. (Källa)

Visst är det en tragisk berättelse men jag tror att det hade gått att göra så mycket mer av filmen. Den är uselt filmad med dåliga skådisar. Inte ens Pernilla August håller måttet. Hela filmen känns gråbrun, trist och platt. Det finns egentligen ingen kärna eller poäng i berättelsen, men det kanske det inte ska?!

Så på det hela taget kände jag mig smått besviken och då hade jag inga direkta förväntningar på filmen. Däremot kände jag mig allmänt illa till mods efter filmen. Troligen för att historien är så pass svart utan att egentligen säga något.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Joakim
    Jan 09, 2013 @ 09:26:36

    haha förstår varför SVD var så upprörda över att filmen fått så många nomineringar för baggar 🙂
    har känt mig skeptisk då jag sett trailern.

    Gilla

    Svara

Kommentera

