Bok: Alberts sista önskan av Mitch Albom

För många år sen läste jag Tisdagarna med Morrie och absolut älskade den. Jag kan idag inte tala om varför eller egentligen berätta vad den handlar om. Troligen var det känslan jag fick när jag läste som gjorde att jag tyckte så mycket om boken. Nu såg jag att han hade skrivet ett par böcker till och en av dem föll mig i smak, Alberts sista önskan.

Häromdagen läste jag ut den. Berättelsen är fin men på något sätt vet jag inte vad den försöker säga. Den handlar om Mitch Albom själv och om en förfrågan han får från rabbinen, Albert i sin barndoms synagoga. Mitch är journalist, mitt uppe i karriären men känner inte att han kan tacka nej. Så han bestämmer sig för att kära känna Albert på riktigt. Det går flera år innan Albert faktiskt dör och de båda männen blir goda vänner. Samtidigt lär Mitch känna en pastor, Henry och vi får även lära känna honom och hans livshistoria.

Berättelsen är, som sagt, fin men det är något med den som gör att den inte går rätt in i hjärtat på mig. Visst handlar den om tro och om människor, om livet och om döden. Den säger att bara vi tror, finner vi. Den lär oss något om livet men samtidigt känner jag mig inte tagen av historierna. Jag vet inte varför och jag kanske aldrig kommer på det. På det hela taget är det inte fel att läsa den men det är troligen inte en bok jag kommer att minnas särskilt länge.

Så här skriver AdLibris om boken: ”Vill du hålla ett minnestal över mig?” frågade den gamle mannen. ”När jag är borta.” Han blinkade bakom glasögonen. Hans prydligt ansade skägg var grått, och han stod lätt framåtböjd. ”Är du döende?” frågade jag. ”Inte än”, sa han och flinade.

Den åttiotvåårige rabbinen Albert Lewis fråga kommer att för alltid förändra livet för Mitch Albom. Mitch är mitt uppe i en blomstrande karriär i Detroit och har alla materiella tillgångar som han kan önska sig. Men han har förlorat sin inre gnista och sin barnatro och kanske är det avsaknaden av en djupare mening i livet som får honom att till sist säga ja. Det blir början till en djup vänskap och många samtal mellan den unge sportjournalisten och den åldrande gudsmannen.

Av en slump kommer Mitch i kontakt med prästen Henry, en omvänd före detta langare som nu verkar i en kristen församling bestående av hemlösa, brottslingar och narkomaner. Han har vigt sitt liv åt att hjälpa utsatta i den nedgångna kyrkan, där regnet har fritt tillträde genom ett hål i taket.

Med tiden upptäcker Mitch alltfler likheter mellan Albert och Henry, trots att de verkar i två helt skilda världar. Båda har hittat sin styrka och meningen med livet i tron på någonting större än de själva och Mitch börjar långsamt inse att den gamle rabbinens begäran i själva verket är en gåva till honom.

En ny bok av författaren till Tisdagarna med Morrie, med samma värme humor, glädje och livsvisdom. En dokumentär berättelse om de stora frågorna, om livets mening och om tron som ger oss kraft att gå vidare. (Källa)

Kommentera

