DVD: Lyckan, kärleken och meningen med livet

Här i mellandagarna var jag hemma hos mamma och såg filmen Lyckan, kärleken och meningen med livet. Det är bara några veckor sedan jag läste ut boken som filmen är baserad på (Läs inlägget: Bok: Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert). Jag hade hört från flera håll att filmen inte håller måttet men var ändå nyfiken.

När jag skrev mitt blogginlägg om boken avslutade jag med den här meningen: ”Nu ser jag fram emot att se filmen för att se hur dem har lyckats filmatisera en boks om huvudsakligen handlar om tankar och känslor!” Det visade sig ganska så snart att det är svårt, om inte omöjligt att filmatisera en bok som huvudsakligen handlar om tankar och känslor. Dessutom är jag besviken på valet av huvudrollsinnehavare. Julia Roberts passar inte i en roll där huvudpersonen, Elizabeth ska vara 34 år gammal. Tyvärr ser hon för gammal ut och många gånger blev scenerna konstiga då det var lätt att tro att Elizabeth var medelålders.

Jag har inte så mycket mer att säga om filmen, den var helt enkelt platt och djupet och känslan i boken kom inte fram. Tyvärr var filmen lite av en besvikelse!

Kommentera

