Tankar om relationer

Bild om relationer

Jag såg den här på Facebook och tycker att det ligger mycket i det. Något jag finner både sorgligt och skrämmande. Idag kommunicerar vi helt i text via social medier som Facebook eller via SMS. Om vi diskuterar kanske vi ringer men vi träffas inte. Känslor uttrycks med smileygubbar eller som korta, underförstådda ord. Även dessa via sociala medier eller SMS. Vi har sex ofta och gärna men vi engagerar oss helst inte. Sex har fått ersätta närhet och jag älskar dig betyder inte samma sak längre. Det är något vi använder till allt och alla. Kontentan av det här är att vi har blivit osäkrare i våra relationer, svartsjukan sprids som pesten och vi är otrogna av bara farten för det är ju lika bra, det gå ändå inte att lita på någon. Det slutar med att vi lämnar varje potentiell relation mer sårade än vi gick in i den.

Låter jag synisk? Ja, kanske lite… Men egen erfarenhet säger att det ligger något i detta. Alla komponenter finns kanske inte i varje ny relation men delarna finns där. Det jag framförallt har märkt är att vi är mer benägna av att vara restriktiva med vår tid och vi kommunicerar hellre via text i form av meddelanden på Facebook, mail och SMS än vi pratar i telefon eller träffas och pratar. Jag tror att vi förlorar mycket på det. Att skriva ger inte samma nyanser som att prata. En stor del av kontakten mellan människor sker genom kroppsspråk; gester, miner och uttryck. Inget av detta kommer fram i en text på en telefon eller en datorskärm. Vi har försökt att skapa detta med hjälpa av smileys men dessa kan aldrig ersätta våra spontana reaktioner, minspel eller gester.

För mig personligen börjar det bil tröttsamt med alla mail, SMS och meddelanden på Facebook. Det finns tillfällen då det är suveränt att slänga iväg ett SMS eller skicka ett mail. Jag är tacksam för dem kommunikationsvägarna med mina vänner på andra sidan jorden. Men här och nu vill jag slå ett slag för telefonsamtal och fysiska träffar. Där tror jag att vi kan bygga långa och varaktiga relationer!

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. maria
    Dec 18, 2012 @ 21:20:28

    Fysiska träffar är alltid bäst!! Att kunna läsa av motpartens ansiktsuttryck går inte att ersätta med alla smileys i världen!

    Gilla

    Svara

Kommentera

