Kommunikation

untitled

Varför är det så svårt att kommunicera?
Eller  varför är det så svårt med rak kommunikation?

Som person är jag ganska rak och tydlig och i många fall är det en bra egenskap. Jag skulle säga att de flesta om inte alla av mina vänner uppskattar mig för att jag är ärlig, öppen och lätt att prata med. För mig är det en del i att använda sig av rak kommunikation. Från tidig ålder har jag fått lära mig att värdesätta ett sån’t sätt att kommunicera med. Mamma har alltid varit tydlig med att det är ok att prata om vad som helst hemma men det är inte ok att låta sitt dåliga humör gå ut över resten av familjen. Det har medfört att jag redan som barn pratade om mina känslor, om vad som var jobbigt eller vad som var roligt. Det är något jag gör än idag…

Visst har jag dagar då jag bara känner mig gnällig och jobbig för att jag vill prata om något som har hänt, men jag har också lärt mig att det är bättre att prata av sig. När jag väl har pratat om det som tynger mig är det lättare att gå vidare. Men sen finns det viss kommunikation som bara inte fungerar, där det finns spelregler som bör följas. Jag har aldrig varit mycket för att följa spelet eller spelreglerna. För mig är det egentligen inget problem, men när jag hamnar i situationer där spelreglerna bör följas uppstår problem. Spelreglerna innefattar sällan rak kommunikation utan saker ska vara underförstådda, subtila och komma fram med tiden.

Men varför?
Vad vinner vi människor på att spela spelet, är det roligare? För enklare är det definitivt inte!

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Dec 17, 2012 @ 11:17:34

    Att inte kunna kommunicera rakt är oärligt tycker jag. Alla är inte insatta i de s k spelreglerna och varför inte säga det man menar istället för att låtsas något annat?

    Gilla

    Svara

  2. Richard
    Dec 17, 2012 @ 15:37:21

    Varför? Vad man vinner på det? Man slipper gräva och ifrågasätta invanda mönster.

    Inte för att jag tycker det är mycket till vinst, men det är väl ungefär det jag sett.

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Dec 17, 2012 @ 15:41:19

      Richard, menar du att det enda man vinner på att följa spelets regler är att slippa gräva och ifrågasätta invanda mönster?
      Håller helt med i så fall, det var en mycket lite vinst och då borde rak kommunikation vara betydligt bättre.

      Gilla

      Svara

Kommentera

