Hypnosterapi

Jag träffar en coach sedan en tid tillbaka och hennes inriktning är framförallt hypnosterapi. Det innebär att min coach hjälper mig att försätta mig i hypnos och under hypnosen blickar vi in i mitt undermedvetna för att bearbeta gamla minnen och känslor. Detta för att förändra ett beteende hos mig. Det kan handla om lite vad som men för mig handlar det om att gå ner i det undermedvetna för att ta reda på varför jag inte vågar lita på mina egna känslor och varför jag ständigt försöker vara till lags.

Idag var det nog femte träffen och vi började på allvar att jobba med mitt undermedvetna. Det var en konstig känsla, för i det hypnotiska tillståndet svävar jag mellan det medvetna och det undermedvetna. Jag blev ombedd att gå så långt tillbaka i minnet jag kunde komma och sedan berätta vad jag såg, kände och upplevde. På ett sätt kändes det som om det var min fantasi som skapade denna bild, samtidigt var jag för ”borta” för att kunna påverka det som hände. Jag kunde se bilden framför mig men samtidigt känna den. Det gick så långt att jag började gråta under hypnosen, tårarna bara rann. Men med hjälp av coachen redde jag ut vad jag kände då och så fick jag ”gå in och prata” med mig själv som liten flicka. Det var upplyftande om än annorlunda.

Jag var väldigt skeptisk till detta när jag fick erbjudandet om att gå till den här coachen. Men jag ska ge det några gånger till. Något hände inom mig idag och det som hände var bra. Det känns upplyftande och förlåtande på ett positivt sätt.

Så här står det på hennes hemsida om hypnosterapi:
Att ständigt sträva efter framgång och förverkligande kan vara mycket tröttande. Tar man sedan hänsyn till individens levnadshistoria (vilket utgör grunden till personens beteende) och det faktum att händelser från uppväxten präglat ett ungt känsligt sinne, så förstår man snart att det finns en djupare orsak till värken.

Hypnoterapi…

  • Är terapin som ser till orsak och verkan
  • Uppdagar glömda känslor i det undermedvetna
  • Ger ökad förståelse för den egna personligheten
  • Ger mental avspänning & återhämtning

En etablerad kontakt med det undermedvetna (där alla minnen och känslor finns) ger ofta en djupare insikt, kunskap, vetskap och förståelse. Det dels för situationen i sig men även i relation till andra men inte minst, för den egna personen. I hypnoterapi -analys arbetar man framgångsrikt med följande…

  • Stressrelaterade situationer
  • Att förändra oönskat beteende
  • Att frigöra sig från beroende
  • Andningsteknik & Smärtlindring

(Källa)

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Dec 17, 2012 @ 21:35:50

    Det låter lite läskigt

    Gilla

    Svara

  2. Sofie
    Dec 17, 2012 @ 21:39:26

    Det är lite läskigt också men samtidigt spännande.

    Gilla

    Svara

Kommentera

