Valkampanjen i USA

Just nu är jag i USA, närmare bestämt i Florida på semester. Det stundande President-valet närmar sig och självklart är valkampanjerna i fullgång. Det syns på alla skyltar längs med vägarna och i folks trädgårdar, det hörs på radio och det märks på folk. Innan jag åkte till USA hade jag inte direkt engagerat mig i valet men nu har jag ofrivilligt blivit indragen och jag hoppas vid min Gud att Obama blir omvald den sjätte november.

Valbudskapen som kommer från Mitt Romney är skrämmande på många sätt och vis och självklart kommer jag inte ihåg alla tillräckligt väl för att skriva om dem. Men jag ska ändå försöka…

På radio idag hörde jag att om Romney vinner kommer han skapa ett antal miljoner jobb för att han kommer att bygga ut militären. Anledningen är att USA bara måste behålla in särställing i världen. Vaddå måste? USA är kända för att starta krig, krig som många gånger är onödiga och som förödrar många människors liv. Det kostar till och med liv. Men det tycker tydligen Romney är okej bara man slås för den amerikanska drömmen. På en stor skylt läste jag att man ska rösta på Romney för att förhindra abort och samkönade äktenskap. Romney vill med andra ord tvingar kvinnor att föda barn de av en eller annan anledning inte vill ha och därmed förstöra ett antal människors liv. Romney vill heller inte erkänna all sorts kärlek utan tvinga människor att dölja vem dem är, att leva i hemlighet och därmed känna skam och skuld.

Med andra ord vill de som röstar på Romney begränsa människor och deras liv, det vill hindra kvinnor från att bestämma över sina egna kroppar, dem vill starta krig och se människor dö och familjer krossas och dem vill begränsa kärlek. Allt detta i Jesu namn, det är förskräckligt. Skulle Jesus gå på jorden idag är jag övertygad om att han skulle protestera mot män som Mitt Romney. Jag är också övertygad om att han skulle protestare mot Romneys anhängare. Att vara kristen innebär att älska sin nästa och att vända andra kinden till. Det gör varken Romney eller hans anhängare.

Jag tycker att amerikanare och speciellt Romney och hans anhängare borde ta sig en ordentlig titt på sig själva, dem borde fråga sig själva om det dem gör verkligen är befogat. Det kanske snarare är så att amerikaner, speciellt den kristna högern och fundametalistiska islamister har mer gemensamt än dem tror. Det är värt att tänka på. Personligen hoppas jag att Barack Obama vinner valet den 6 november och får chansen att fortsätta leda USA och det amerikanska folket.

En av de första saker jag hoppas att Obama tar tag i alla hemundervisning. Som det ser ut idag så sprider sig hemundervisningen genom USA som en löpeld. Det är många som väljer att ta hem sina barn från skolan för att ge dem hemundervisning. Jag tror inte att hemundervisning någonsin kan ersätta vad barn lär sig i skolan. Att ett av huvudskälen dessutom är att föräldrarna vill integrera sin tro i barnens undervisning är förkastligt. Självklart är det bra att få lära sig om religion, men personlig tro hör inte hemma i undervisningen. Den hör hemma i privatlivet och varken bör eller ska blandas in i undervisning. Det kan tyckas finnas viktigare frågar att ta tag i och det gör det men om amerikanarna får fortsätta med sin hemundervisning kommer en hel generation att gå förlorad till vidskepelse och tro. Var står vi då om 20 eller 50 år?

Jag hoppas verkligen att alla amerikaner tar sitt förnuft till fång men tyvärr är jag skeptisk och om Romney vinner har vi troligen en av världens största teokratier på halsen inom kort. En teokrati vars mål är att idka mission i övriga världen. Ingen kommer att gå fri från den amerikanska drömmer och den amerikanska kristenheten.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Nov 01, 2012 @ 04:26:07

    Det mest skrämmande med hemundervisning är att föräldrarna väljer vad de vill undervisa sina barn i, som t ex undvika Darwins teori om hur människan uppstod.

    Gilla

    Svara

Kommentera

