Bio: Safety not guaranteed

Att gå på förhandsvisning är alltid roligt och det blir än mer roligt när filmen i fråga är bra. Igår såg jag Safety not guaranteed på Skandia biografen. Det var Bazooka tillsammans med Stockholms filmfestival som bjöd på tillställningen. Filmen är en typisk ”feel-good”-film men det intressanta är att den egentligen inte säger något. När jag gick därifrån frågade min vän vad jag tyckte och ja, den var väll bra men vad ville filmen säga?! När jag sedan funderar vidare på det var det ganska skönt med en film som bara är trevlig, som bara är mysig och som fick mig att skratta och må bra en stund. Så egentligen kanske det var budskapet…

Filmen handlar om en journalist och hans två trainees. Den ena, en kvinna har gått igenom livet ganska obemärkt men allt förändras den dag hon får åka med journalisten på uppdrag. Allt börjar med en tidningsannons ”Sökes: någon att resa i tiden med. Det här är inget skämt. Jag har bara gjort det här en gång förut.” Kvinnan ifråga fastnar mitt i uppdraget samtidigt som journalisten letar efter sin ungdomskärlek och den andra traineen försöker få fart på sitt liv. Det finns flera roliga och söta scener och som sagt, filmen får mig att må bra. Men jag kan egentligen inte säga att jag kommer ihåg särskilt mycekt av den.

I flera recensioner och artiklar står det att detta är en film i stil med Little Miss Sunshine men jag håller inte med. Den här var betydligt trevligare och mer positiv. Det är också kul med en film utan direkt kända skådisar, glitter och glamour.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Okt 24, 2012 @ 09:55:22

    Låter som en film jag vill se 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

