Överväldigad av känslor

Just nu känner jag mig alldeles överväldigad av mina egna känslor. Jag är förälskad eller kanske till och med kär, hur vet man när det ena går över till det andra?
Jag känner mig glad, upprymd och övervinnlig men samtidigt otroligt sårbar. Hur går det ihop?
Det är som om jag kan göra allt, framtiden är ljus och fylld av kärlek men det känns också som om bubblan kan spricka när som helst. Som det bara är en illusion som är för bra för att vara sann. Varför känns det så?

Jag tror att mycket av det bottnar i tidigare erfarenheter men också i mitt nya sätt att se på relation. Jag vill inte äga någon, jag vill inte ge allt till en person men samtidigt vill jag dela mitt liv, mina tankar och erfarenheter. Allt det går att få men det krävs tålamod och kommunikation, massvis med kommunikation på alla olika sätt. Det är inte lätt men det är ingen relation som är lätt oavsett hur förälskad eller kär jag är. Att dela om en bara en liten del av sig själv med en annan människa kräver något av mig och av den andra personen. Det kan vara tid eller ärlighet men också känslor och energi. Jag har insett att jag blir förälskad väldigt lätt och att den tiden är ganska kritisk för mig. På bara ett par veckor känner jag om jag vill ge mig in i något på riktigt eller om jag bestämmer mig för att hålla personen på armslängds avstånd. Detta är dock en balansgång då personen ifråga kanske känner annorlunda. Jag borde kanske ge mer av min tid men jag har inte ro att göra det. Om du vill vara med mig, visa det om inte låt mig gå. Fritt översatt från ett citat på Facebook som jag tycker är underbart. För så känns det. Om personen ska passa mig måste även han vara villig att ge av sin tid och sina känslor. För det är så viktigt för mig att känna en grundtrygghet inte bara i mig själv utan i personen, för då känner jag mig oövervinnlig oavsett avstånd.

Jag tror även att andra saker spelar in, som att jag åker till Florida om lite mer än en vecka. Där ska jag träffa vänner jag inte sett på ca 17 år. Jag ser fram emot det men är lite nervös. 17 år är en lång tid. Dessutom har jag påbörjat en annan resa, en inre resa där jag bland annat vill göra upp med Svenska kyrkan och min kallelse till att bli präst. Men det finns mer, jag vill återigen hitta min grund trygghet och känna att jag kan vila i den. Att jag är okej med mig själv, med den sprudlande person jag är. Att känna att vi är alla unika och det är okej, jag är jag och huvudsaken är att jag älskar mig själv. Jag är på god väg men att känna sig oövervinnlig som 20-åring är inte samma sak som 30-åring. Livet har lärt mig både ett och annat, både bra och mindra bra. Jag har fått mina törnar men har ändå rest mig, nu tänker jag visa världen och framförallt mig själv att jag kan mer än överleva. Jag kan leva och jag ska leva.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Okt 18, 2012 @ 08:25:03

    Att hitta sig själv är en process och när det händer mycket i ens liv samtidigt kan det blir mycket, men jag vet att du klarar det. Oavsett hur det går har du en stark grundtrygghet som du kan luta dig tillbaka på. Och du är du och kommer alltid vara det. kram

    Gilla

    Svara

Kommentera

