Bok: Älska dig själv av Ilse Sand

Efter mitt blogginlägg Att inte vara som alla andra har jag läst vidare om HSP, två av de böcker jag varmt rekommenderar är Drunkna inte i dina känslor : en överlevnadsbok för sensitivt begåvade av Maggan Hägglund och Doris Dahlin (Bok: Drunkna inte i dina känslor) och Älska dig själv : en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar av Ilse Sand. Den senare har jag precis avslutat och uppskattar något bättre än den förra.

Älska dig själv : en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar  är lättläst men tänkvärd, det finns ett test i slutet av boken och flera hjälpmedel så som en lista över aktiviteter att göra när man är överstimulerad eller när man har energi. Jag finner boken inspirerande och känner mig stärkt av den även om den stundvis var jobbig att läsa.

I mitt första blogginlägg om detta skrev jag att mitt stora problem är att vardagen då och då blir för mycket. Att det känns som om jag äts upp av ångest och bara inte orkar vara runt människor. Speciellt inte människor som inte känner mig. Det var något jag fick en förklaring till i boken. Ilse skriver att särskilt sensitiva inte orkar med ytliga samtal och kontakter, att vi lätt tröttnar på dessa och behöver en anna typ av stimulans i våra kontakter. Det stämmer verklige in på mig och det kändes skönt att läsa. Självklart är jag alltid jag och kan inte vara någon annan men ibland är det skönt för mig att få bekräftelse på att jag inte är ensam. Jag känner verkligen ingen mig i boken när hon skriver om en önskan att vilja mer, orka mer och ha mer energi. Att vara runt de jag älskar och känner är sällan jobbigt, det ger energi. Men att möta nya människor, att behöva vara social är inte min grej och kommer aldrig att bli. Å det behöver inte bli det heller.

HSP är inte en diagnos och det är jag glad för. Det är en personlighetstyp och därmed egentligen bara ett sätt att förklara verkligheten på. Men det har ändå hjälpt mig att inte känna mig så ensam.

Så här skriver AdLibris om boken: I vår tid är det prestigefyllt att vara robust, att ha massor av energi, en stor umgängeskrets, att delta imånga aktiviteter, att ha en överfull kalender och att kunna festa hela natten.

Om du ibland känner dig fel, i förhållande till detta ideal, finns hjälp att hämta i denna bok. Den är nämligen skriven till särskilt sensitiva och andra känslosamma själar, vilka inom vissa områden är mer ömtåliga än de flesta – och på andra områden har resurser som de själva ofta inte är medvetna om.

Boken beskriver vad det vill säga att vara särskilt sensitiv, hur det kan upplevas och hur du kan använda det på ett positivt sätt i ditt liv.

Den ger bland annat anvisningar för hur du kan bli bättre på att sätta gränser, och hur du kan få största möjliga glädje av dina medfödda anlag till djup, intensitet och närvaro.

Längst bak i boken kan du testa din egen sensitivitet i ett nykonstruerat danskt test. Du kan dessutom hitta en lista med förslag på aktiviteter, vilka ger dig glädje och välbehag, om du är av en känslig natur.

Bokens författare är psykoterapeut, teolog och tidigare församlingspräst. Hon är själv särskilt sensitiv och har egen erfarenhet av hur man kan komma i kläm bland människor med ett mycket högre tempo än mansom sensitiv klarar av. Och vilken stor glädje man kan få av sina sensitiva talanger om man ger dem den plats de behöver.

Boken vänder sig också till psykoterapeuter, psykologer och andra behandlare – och anhöriga till särskilt känsliga människor. (Källa)

Annonser

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Okt 05, 2012 @ 20:46:24

    Testet var bra tycker jag

    Gilla

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: