Bio: Förälskad i Rom

Häromkvällen såg jag Förälskad i Rom på bio. Filmen är både skriven och regisserad av Woody Allen, personligen är jag inge vidare förtjust i varken Woody Allen eller hans filmer. Men då jag redan sett Midnatt i Paris (läs tidigare inlägg DVD: Midnatt i Paris) tänkte jag att det ar värt att se även denna. Tydligen började Woody Allen med att spela in Vicky Christina Barcelona för att sedan spela in Midnatt i Paris och nu kom turen till Rom. När jag såg Midnatt i Paris hade jag ingen aning om att det var Woody Allen som låg bakom den och jag visste inte heller att den på sätt och vis hörde ihop med Vicky Christina Barcelona, som jag inte sett.

Å nu har jag sett Förälskad i Rom på bio och jag kunde likaväl ha varit utan. Visst är filmen söt och visst är det rolig då och då men på det hela taget är den inte alls i samma klass som Midnatt i Paris. Dessutom har Woody Allen själv en ganska framträdande roll i filmen och hans karaktär är inte vidare trevlig utan mest pinsamt amerikansk.

På sf.se står det så här om filmen: ”Alla vägar bär till Rom… I Rom har allt och alla sin egen historia. Rom är staden där människor möts och där alla kan hitta sitt eget äventyr.” (Källa) Det stämmer ganska väl in på filmen, den har inte en huvudperson utan flera, det är inte en historia utan flera. Vi får träffa arkitekten Jack som bor med sin flickvän i Rom medan hon pluggar. Flickvännens excentriske skådespelar väninna kommer besök och självklart kärar Jack ner sig i henne. Vi får träffa den något äldre arkitekten John som strossar runt i Rom och kommer ihåg sin ungdom. Vi får träffa det nygifta paret och Antonio och Milly. Sist men inte minst får vi träffa Hayley och Michelangelo, en ameriskansk turist som blir kär i en italiensk man. Dem bestämmer sig för att gifta sig och Hayleys föräldrar kommer på besök i Rom för att träffa Michelangelos föräldrar. Det går dock allt annat än  bra då Hayleys pappa försöker göra Michelangelos pappa till operastjärna.

Personligen tyckte jag inte att filmen höll måttet men du kanske gillar Woody Allen och vill ge filmen en chans…

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Sep 09, 2012 @ 10:17:04

    Då känner jag att jag vill avstå att se filmen på bio, jag kan avvakta tills den kommer på dvd

    Gilla

    Svara

Kommentera

