Livet efter kyrkan…

Här sitter jag snart två är efter att jag fick ett negativa besked av biskopen i Stockholms stift. Enligt min plan skulle jag prästvigas sommaren 2012 men det var inte vad biskopen ville. Istället är jag tillbaka där jag var för 4 år sen, jag jobbar med löner och personalfrågor. Inte riktigt där jag hade hoppats på att vara. En av mina bästa vänner gifter sig om två veckor och jag hade hoppats på att få vara en präst som viger henne och hennes blivande man. Men så blir det inte heller. Hur ser då livet ut efter kyrkan?

Ibland, eller kanske för det mesta tänker jag att det här var till det bättre. Att jag har hittat tillbaka till den jag är, att jag vågar säga vad jag tycker ocg tänker, att jag vågar stå för den jag är och att jag framförallt har funnit livsglädje igen. Ibland känns det precis tvärtom. Kyrkans kritik ringer fortfarande i öronen och jag kan till och med känna att jag har slängt bort ett antal år på studier som inte ledde någonstans.

Jag är nästan hundra på att jag inte är ensam om att känna så här men det är inte någon tröst. Jag har blivit trampad på, sviken, hånad och tillplattad. Det är inte lätt att resa sig upp efter det. En god vän till mig predikade idag i en av Stockholms kyrkor. Jag hade gärna varit där och lyssnat men jag kunde inte förmå mig att gå till kyrkan, att besöka högmässan. Så jag avstog.

Tänk att något som var en så stor del av mitt liv numera ger mig ångest. Hela mitt liv har jag funnit tröst och trygghet i kyrkorummet, nu kan jag knappt förmå mig att gå in i en kyrkan. Allt detta på grund av ett fåtal personer, maktgalna karriärister som helt saknar empati. Personer som definitivt inte borde inneha de tjänster de har. För det är väll i alla fall inte meningen att vi som troende, som innerligt vill tjäna Gud och bli präster ska bli så ratade att vi inte ens vill gå i kyrkan, att vi vänder kyrkan ryggen och går en annan väg.

Om det är kyrkans intention vill åtminstone inte jag vara en del av det. Då är jag glad att dem kastade ut mig bakvägen för då finns det mer kärlek och omtanke i världen utanför religionens sfär. Nu gäller det bara att finna frid i det livet.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jul 22, 2012 @ 21:57:56

    Jag tycker du är en stark o modig kvinna som tagit dig lång i livet, trots att du har blivit motarbetat i det som var din dröm *kram*

    Gilla

    Svara

  2. Louise
    Jul 22, 2012 @ 22:06:32

    Kram till dig, min fina vän! Du är stark och fantastisk!

    Gilla

    Svara

  3. Frida
    Nov 12, 2012 @ 12:19:38

    Hej!

    Jag tycker det var väldigt tråkigt att biskopen nekade dig. Skulle inte du kunna skicka iväg ett mail till mig så kan jag få skriva några frågor till dig? Jag skulle gärna vilja få veta lite mer om dig, dina studier och kyrkan. Jag är nämligen i ett val i livet där jag funderar på att studera till präst.

    /Frida

    Gilla

    Svara

Kommentera

