Macarons från Ladurée

Foto: Sofie

Idag har jag varit och shoppat på Ladurée på Grev Turegatan 15. Butiken är ganska liten men väldigt chic och lyxig. Jag köpte med mig en lite ask med åtta valfria macarons till det delikata priset av 215 kr. Ladurées macaroner är helt utan animaliska tillsatser, alla färgämnen är naturliga. Det röda kommer exempelvis från rödbeta. Jag absolut älskar när jag hittar vegetariska alternativ. Så min ask innehåller rosa, röda och vita macaroner.

Jag provade fyra ikväll men är inte helt hundra på smakerna.
– Vanilj: fin smak av äkta vanilj
– Hallon: känns som om den innehåller rårörda hallon *mums*
– Rosvatten: en något underlig och lite parfymerad smak
– Jordgubb med vallmo: söt och ganska god smak, svår att placera rent smakmässig

De andra fyra sparar jag till en imorgon (onsdag) kväll 🙂
– Jordgubb med marshmallow: intressant fyllning av marshmallow men inte heller en favorit
– Karamell: till en början en god smak men sedan smakade den lite bränd kola vilket inte var lika gott
– Mandel: jag har aldrig varit någon riktig fan av mandel så även om denna var god blir det inte min favorit
– Hallon och mandel (kan vara jordgubb): inte helt säker på denna smak men det var inte heller en av mina favoriter

Efter att ha smakat dessa åtta smaker var gårdagens macarons godare än dagens, jag tycker nog allra bäst om hallon och vanilj kommer på andra plats.

Macaronerna är spräda och mjuka på samma gång. Fyllningen är smakrik, fyllig och krämig. Dem är helt enkelt underbara och det kommer bli svårt att köpa några andra macaroner än Ladurée. Förvara dem svalt och konsumera inom 3 dagar.

Läs mer om Ladurée Stockholm.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. JK
    Jul 18, 2012 @ 07:52:12

    kanske inte min typ av kaka men vacker att titta på i alla fall 🙂

    Gilla

    Svara

  2. Sanna
    Nov 10, 2012 @ 21:20:50

    hejsan! Hittade till din blogg när jag googlade på vegetariska färgämnen. Tänkte bara höra om du är säker på att den röda färgen kommer från rödbetor? Står det på dem. Har läst om Ladurées ingredienser tidigare och då har jag sett E-120 (karmin) så tänkte att de röda innehöll det. Jag hoppas dock du har rätt för jag är sugen på att köpa macarons från Ladurée.

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Nov 11, 2012 @ 00:14:40

      Jag frågade i butiken och dem försäkrade mig att det var ok.
      Du kan ju alltid prova dem som inte är rosa/röda 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

