DVD: War horse

När jag såg trailern för War horse på bio sa jag att jag inte ska se filmen eftersom jag visste att jag skulle gråta mig igenom den. Kunde jag hålla mig borta? Självklart inte. War horse var den tredje av mina hyrfilmer denna helg. Jag såg den när jag åt frukost och imorse och självklart satt jag och snyftade och grät omvartannat.

Filmen är baserad på Michael Morpurgo’s barnbok från 1982 med samma namn. Allt tar sin början något år eller några månader innan första världskriget bryter ut. Albert ser när grannens häst fölar och blir förtjust i fölet. När hans pappa lite senare roppar in samma föl på årets hästauktion är det starten på en livslång vänskap. Albert har aldrig tidigare tränat en häst men han och Joey blir bästa vänner och Joey gör allt som Albert gör. Problemet är att familjen har ont om pengar och är på väg att förlora sin gård. När kriget bryter ut bestämmer sig Alberts pappa för att sälja Joey till brittiska armén. Alberts blir förkrossad men kan inte annat än ge efter för pappans vilja.

Joey är en överlevare och han klarar sig från kulsprutor, drar kanoner och hamnar på rymmen hos en fransk flicka. När han väl hamnar vid fronten blir han så rädd att han skenar iväg och fastnar i en massa taggtråd. Det otroliga händer och två soldater, en britt och en tysk klipper loss Joey. När dem sedan singlar slant om honom får Joey återvända till den brittiska armén. Där återförenas han med Albert och resan tycks vara över, eller?

Kriget tar slut och Joey ska säljas på auktion. Alla Alberts vänner har skramplat och tanken är att Albert ska kunna köpa tillbaka Joey. Det går dock inte som han tänkt sig då han får den franska flickans morfar som motståndare i autkionen. Ska Joey få återvända till England med Albert? Fransmannen vinner auktionen men ser hur fäst Joey är vid Albert och ger efter. Albert och Joey kan båda återvända hem till gården i England.

Filmen är rolig, söt och sorglig. Det är en riktig matinéfilm som passade utmärkt en regning söndag.

 

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. JK
    Jul 18, 2012 @ 07:53:53

    Det jag sett så är den vackert filmad också 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

