DVD: Fantomen på operan

 

I lördags eftermiddag åkte jag ner till BEA för att handla lite mat. När jag strossade runt på nedervåningen hittade jag Fantomen på operan på DVD för 39 kr. Jag slog till eftersom jag hade en slöhelg hemma med massa film. Jag har egentligen aldrig satt mig in i vad Fantomen på operan handlar om. Däremot har jag velat se den live ändå sedan Sofia Källgren gjorde den på Cirkus. Det är tusen år sen…eller åtminstone 20 år sen. *ler*

Fantomen på operan är en tragisk men romantisk opera som handlar om den unda körsångerskan Christine och hennes musiklärare, fantomen på operan. Han hjälper Christine med hennes sång och gör henne till stjärna. Men när hon återser sin barndomskärlek blir han svarsjuk och försöker sätta käppar i hjulet för det unga paret. Han lyckas nästan och på kuppen förstår han hela operahuset. Dfen var helt klart värd att se och Gerard Butler gör en ryssligt bra roll som fantomen.

På Wikipedia står det: Fantomen på Operan (franska Le Fantôme de l’Opéra) är en roman från 1910 av Gaston Leroux (1868-1927).

Den handlar om en karismatisk (men sinnessjuk) man med ett djävulskt vanställt ansikte, men en änglalikt vacker röst. Han har sin hemliga boning vid en sjö under L’Opéra Garnie i Paris. På operan terroriserar han skådespelarna, men uppvaktar (och förföljer) den unga, vackra och skönsjungande skandinaviska körsångerskan Christine Daaé. Han lyckas driva den latinska operasångerskan La Carlotta, den bästa av sopran-solisterna, till vansinne så att hon en kväll lämnar operan och därmed ger Christine möjligheten att ta över hennes roll. Detta blir dock för mycket för sopranen som, rädd att någon annan ska ta hennes plats, återvänder kvällen därpå.

Men Fantomen, som denne man kallas (hans riktiga namn är Erik dock), kräver att Christine skall få fler huvudroller och galen av kärlek till henne, kidnappar han Christine för att göra henne till sin brud. En ung vicomte, vid namn Raoul de Chagny, tvingas ta upp jakten för att rädda henne. (Källa)

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. JK
    Jul 18, 2012 @ 07:54:56

    Älskar musiken 🙂 finns på Spotify. Skynda att lyssna eller så kan du få min musikalspellista 😀

    Gilla

    Svara

  2. Sofie
    Jul 18, 2012 @ 13:53:22

    Den har jag ju redan fått 😉

    Gilla

    Svara

Kommentera

