DVD: Drive

Jag gillar billar och gärna starka, snabba och bekväma bilar, sk muskelbilar.Dessutom älskar jag att köra bil. Så valet var ganska enkelt, den andra filmen jag hyrde var Drive. Dock inte riktigt min vanliga typ av film då det är ett kriminaldrama och ett svart sådant. Filmen handlar om en mystisk förare (Ryan Gosling) som är mekaniker, stuntförare i Hollywood och get-away chaufför. Vi får egentligen aldrig veta något om honom.

Han blir förtjust i sin granne och hennes son och där börjar allt trubbel. Grannen har en man som sitter i fängelse. När hon kommer ut tar det inte lång tid innan han är misshandlad och hotad. Föraren bestämmer sig för att hjälpa honom med flyktbil men det går inte som han tänkt sig. Grannens man blir dödad av killen som äger pantbanken han precis rånat och killarna som ska ha pengarna ger sig efter föraren och grannen. Det blir ett blodbad utan dess like och vi får inte veta hur det går för föraren. Han gör iväg i skymningen skadad.

Filmen var varken bra eller dålig. Det var egentligen ganska tillintetsägande. Gillar man den här typen av film kanske den är sevärd, annars vet jag inte riktigt.

Kommentera

