Besök på Fotografiska

Foto: AP/Scanpix, bilden föreställer Tommie Smiths och John Carlos Black Power-hälsning i Mexico City 1968

Mitt medlemskap i Fotografiska familjen går ut nu till Midsommar så jag var där med mamma och JK igår. Utställningarna just nu är ePic Moments, A Matter of Time av Sally Mann och så Bilder av Strindberg. Jag såg Sally Mann på Kulturhuset för ett antal år sedan och blev imponerad av hennes bilder och ville gärna se dem igen. Ssamtidigt var jag lite nyfiken på utställningen med bilder från sommarolympiaden genom tiderna. I år är det 100 år sedan OS i Stockholm och det är även 100 år sedan August Strindberg gick bort. Båda utställningarna var hyllningar, den ena till OS och den andra av August Strindberg.

Först gick jag runt bland OS-bilderna och blev på något vis berör, det är svårt att förklara men utställningen var intressant. Sen tittade jag på Bilder av Strindberg och fascinerades av hur lite Strindberg förändrades över åren. Det är också både roligt och intressant att se att han hade ett antal poser som kommer igen på alla självporträtt. Sist tittade jag på Sally Manns fotografier och undrade nästa vad det var jag blev imponerad av första gången jag såg bilderna. Nu när jag har sett många av vår tids stora fotografer var inte Sally Mann så intressant eller spännande. Det bästa med dagens besök var snarare ePic Moments. Med bland bilderna fanns ett fotografi från OS i München 1972, det år då en palestinsk terrorgrupp attackerade och dödade Israels OS-trupp. Händelsen har filmatiserats och jag har sett filmen. Den är fruktansvärd men gripande. Nu fick jag veta att även Black Power-hälsningen vid OS i Mexico City 1968 har blivit film. Jag har försökt hitta filmen men inte lyckats, så jag ska leta vidare och hoppas att jag hittar den då det vore intressant att se.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jun 17, 2012 @ 21:05:02

    Intressant att inte du heller imponerades av Sally Mann

    Gilla

    Svara

Kommentera

