Relationsanarkist

Jag är sån som person att jag har några få nära vänner, jag har ganska gå bekanta utan de jag umgås med känner jag ganska väl. Däremot är mina nära vänner viktiga för mig, en av dessa är min mamma och det spelar mig ingen roll att det är min mamma. Hon är helt enkel viktig och nästan alla mina vänner har träffat henne, det är viktigt för mig att min partner kommer överens med henne och hennes man då dem är en viktig del i mitt liv. Ibland tänker jag att jag är alldeles för mammig och att jag borde klippa navelsträngen men samtidigt är jag inte villig att göra det. Eller det är snarare så att jag tycker att jag har gjort det och idag har en vuxenrealtion till min mamma. Då kom jag att tänka på relationsanarki. Jag kanske helt enkelt är realtionsanarkist, jag tycker om att ha ett par nära relationer och jag vill gärna att dem ska komma överens men jag vill däremot inte ha flera kärlekspartners.

Så här står det på Wikipedia om relationsanarki:
Relationsanarkister gör ingen principiell skillnad på vänskapsrelationer och kärleksrelationer och har därför flera parallella relationer som kan vara både vänskapliga, sensuella och sexuella. Inom relationsanarki används ibland termen obegränsande relationer. Utövarna frånsäger sig formella relationsformer och låter istället den individuella relationen utvecklas på sina egna villkor Begrepp som pojkvän/flickvän undviks i en relationsanarkistisk relation, eftersom de anses kopplade till normativa förhållanden.

Relationsanarkister delar inte upp relationer i partners och icke-partners, utan har en mer flytande syn på relationer där allt är tillåtet så länge deltagarna kan acceptera överenskommelsen. En konsekvens av det är att relationsanarkister kan ha flera sexuella, kärleksfulla eller intima relationer, vilket gör att RA ofta ses som närbesläktad med polyamori.

En obegränsad relation är enligt relationsanarkisterna inte samma sak som ett öppet förhållande. Ett öppet förhållande är när två eller flera personer är ihop, men har en överenskommelse om att det är okej att ha sex, vara intim och eventuellt vara kär i andra. Eftersom relationsanarkister inte gör någon skillnad på olika typer av relationer är de inte ihop med någon i konventionell mening, även om de till exempel kan ha en långvarig kärleksrelation. Det betyder att det inte finns något förhållande som kan vara ”öppet”. (Källa)

Det gör å andra sidan att när jag läser definitionen på relationsanarki passar jag inte in där heller då jag vill ha en partner, någon att dela livet med men jag vill samtidigt ha kvar mina nära vänskapsrelationer. Det är nästan lite som att gå tillbaka till den gamla tidens storfamiljer med skillnande att vi inte bor ihop. Hm, frågan är egentligen varför man måste definiera allt *skrattar*

Jag är den jag är och det är något för mig och min omgivning att acceptera.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jun 01, 2012 @ 13:57:08

    Att sätta etiketter och definiera sina relationer kan ju vara ganska knepigt.
    På min blogg kan du läsa om relationsanarkins 8 punkter av Andie som har ‘hittat på’ begreppet
    http://auroraaurum.wordpress.com/2011/10/11/relationsanarki-i-atta-punkter/
    är nog en bättre förklaring än wikipedia
    sen om man är sugen på att veta lite mer kan man kolla här http://polywiki.se/

    Gilla

    Svara

  2. fyrfärg
    Jun 08, 2012 @ 18:40:54

    Det finns relationsanarkister som skiljer på partners och icke-partners. Min upplevelse är att relationsanarkister är en ganska brokig samling människor som gör relationsanarki på ganska olika sätt och av många olika, väldigt skilda orsaker. Jag tycker att du passar in. Frågan är väl mer om du vill?

    Gilla

    Svara

Kommentera

