Tankar om tid

På SPVs Utbildningssdagar fick jag tillfälle att lyssna på Lou Rossling. Hennes föreläsning handlade om att ta ansvar och att leva här och nu.  När jag satt där i den stora aulan i Sundsvall och lyssnade var det mycket av det som Lou sa som fastnade, som verkade både viktigt och helt rätt men så här i efterhand är det egentligen bara en sak som fastnade. Hon pratade om hur stressade vi är på jobbet, hur vi inte vill hjälpa varandra och om hur lite tid vi har. Sen sa hon något i stil med ”Att lägga tid på att prata om att inte ha tid”. Kontentan av del hela var att om vi slutar att lägga tid på att prata om att vi inte har tid har vi helt plötsligt en himla massa tid eller åtminstone tid. Det ligger något i det. Min kloka mamma säger ofta att dem som ofta och med hög röst deklarerar att dem har mycket att göra har oftast inte det, däremot är dem angelägna om att berätta för hela världen att dem har mycket att göra för att verkar viktiga eller för att slippa göra något utöver det dem ska. Det är lite det Lou är inne på också. Hon menar att vi alla ska ta ansvar för oss själva, för våra tankar och handlingar. Det är det enda vi kan förändra och det har hon rätt i.

Det är inte alltid lätt att inse att jag inte kan förändra någon annan, varken deras tankar och idéer eller person utan att börja med mig själv. Om jag förändra mig själv och lever så som jag vill då är jag ett exempel på att det går. Först då kan andra följa mitt exempel för jag kan inte göra jobbet åt dem, jag kan bara föregå med gott exempel.

Jag pratar sällan om hur mycket jag har att göra utan jag gör det jag ska och det tänker jag fortsätta med. Jag tänker fortsätta ta ansvar för mina arbetsuppgifter, för mitt liv och mina handlingar. Jag lyckas inte alltid men jag försöker i alla fall.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Maj 26, 2012 @ 17:20:58

    Allt handlar om prioriteringar och om någon inte har tid att träffa dig, är du inte prioriterad och den personen kan man lika gärna ha och mista i sitt eget liv.

    Gilla

    Svara

Kommentera

