Bok: Hungerspelen av Suzanne Collins

Igår kväll läste jag ut Hungerspelen av Suzanne Collins. Jag såg filmen för några veckor sen (läs recensionen: Bio: The Hunger games) och blev nyfiken på boken. Mamma hade precis läst den så jag lånade den. Jag måste säga att det är som det oftas är, boken är bättre än filmen och då är filmen välgjord. Nackdelen med filmen är att den är förskönad och romantiserad. Efter filmen var jag nyfiken på fortsättningen men nu är jag nästan desperat efter att få veta hur det går för Katniss och Peeta, men även för Prim, Kantniss mamma och Gale. Jag ser fram emot de två följande böckerna och hoppas att mamma har hunnit läsa tvåan så att jag får låna den…

Så här skriver AdLibris om boken: Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen…

Suzanne Collins har skrivit en gastkramande framtidsroman om liv och död. men det är lika mycket en roman om vår tids television – som är grym, rå, falsk och egentligen bara handlar om en sak – tittarsiffror (Källa)

Det är sant som det står på AdLibris om boken, det är en bara en framtidsroman om liv och död det är även en roman om vår tids TV, om hur tittarsiffrorna är viktogare än allt. När Katniss assistenter reflekterar över årets spelomgång hänvisar de ständigt till vad dem själva gjorde eller var när något hände. Men vad har dem med det hela att göra, egentligen? Men det blir nog lätt så, att vi distansierar oss när något fruktansvärt händer. Så är det exempelvis med Palmemordet, flera av mina vänner vet exakt vad dem gjorde i deet ögonblick vi fick veta via TV att Olof Palme var mördad. Är det viktigt vad dem gjorde då, egentligen inte men det är kanske både ett sätt att minnas och ett sätt att få det att framstå som mindre hemskt med död och förintelse. Men vad vet jag, själv har jag ingen aning om vad jag gjorde när jag fick veta att Palme var mördad…

Stephanie Meyer som har skrivit The Twiligh-saga har kommenterat boken på baksidan av den och hon skriver ”Historien höll mig vaken flera nätter i sträck, till och med efter att jag läst ut boken och bara låg och tänkte på den”. Å så är det lite, det finns en strimma av hopp som går som en röd tråd igenom boken men den är också kantad av otäckheter, död och förtvivlan. Den är betydligt mer samhällskritisk än exempelvis The Twilight-saga vilket också gör den mer attraktiv, åtminstone för mig. Panem, huvudstaden i boken kan lätt identifieras som en del av USA. En del som styr övriga världen genom hot och skräck och självklart genom att hålla kontroll på matransonerna. Liknelserna stannar inte här, USA går gärna in och förstör och dödar när det passar deras syften, precis som Panem har gjort i boken då dem har utplånat hela distrik 13 för att statuera ett exempel. Vad har USA inte gjort med Irak eller Afghanistan? Självklart bör vi stå enade mot diktatorer, religiösa exremister och andra icke-medmänskliga styren men att utplåna hela folk och land det är inte rätt och kommer aldrig att bli.

Men även om jag är nyfiken på hur det kommer att gå med Katniss kritik och uppror mot regimen är jag minst lika nyfiken på relationerna i boken. Hur kommer det gå för Katniss och Peeta? Hur har Gale uppfattat det hela? Vilken roll kommer Haymitch spela i fortsättningen och kommer Katniss få tillbaka sin mamma?

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Maj 17, 2012 @ 21:49:38

    Kul att du också gillade boken, tyvärr har jag inte börjat läsa bok nr 2 än

    Gilla

    Svara

  2. Annika
    Maj 18, 2012 @ 10:40:53

    Jag är snart klar med boken jag håller på och läser så en vecka får du vänta 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

