Vernissage: Helena Blomqvist

Foto: Helena Blomqvist

Igår var jag på Helena Blomqvists vernissage på Fotografiska. Jag visste ingenting om hennes fotografier innan jag gick det och jag blev smått överraskad över dessa tavelliknanden fotoscener. Det är svårt att se om det är människor eller dockor men Helena jobbar mycket med de scener hon fotografera. Många gånger bygger hon scenen från grunden och en bild tar i snitt en månad att producera. Trots detta är jag inte imponerad av hennes bilder. Hennes senaste fotoserie, Elephantgirl hade ett och annat väldigt fint men tragiskt foto men på det stora hela var detta inte i min smak.

Vill du se utställningen pågår den mellan 20 april och 3 juni på Fotografiska.

Kommentera

