Livets stora gåta

När jag var tonåring använde vi ett antal ordspråk, jag kom och tänka på några av dem efter ett samtal jag hade med en god vän. Samtalet handlade om viljan att träffa någon, att älska och att bli älskad. Men också om rädslan kring att släppa någon inpå livet, om erfarenheter och om sorg. Sorgen över att förlora någon och sorgen över att få sina drömmar kraschade. Det var ett tungt men givande samtal, framförallt att få känna att jag inte är ensam med mina tankar, funderingar och känslor.

Här kommer ett par av ordspråken:

Lär dig livets stora gåta: älska, glömma och förlåta.

Det ligger nog något i det, att man ska absolut älska men också glömma och förlåta. Fast man ska inte glömma kärleken, för som ordspråket nedan säger: om du älskade och glömde vet du inte vad kärlek är. Tror mer att det handlar om att glömma det dåliga, glömma smärtan och att därmed förlåta. Jag tror också att det handlar om att förlåta sig själv inte bara den man älskade. Sen tror jag att dessa tankar och ordspråk gäller alla typer av relationer, inte bara mellan älskande.

Den som älskat kan ej glömma, den som glömt ej älskat har. Den som älskade men glömde, visste ej vad kärlek var.

Hittade även denna när jag sökte runt på ordspråk på nätet och den känns helt klart klockren just nu 😉

Lär dig livets stora gåta, killar är då alltid kåta.

Kommentera

