Bio: Hugo Cabret

Idag har jag varit på förhandsvisning av Hugo Cabret. Filmen är baserad på Brian Selznick bok En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret.

AdLibris skriver så här om boken:
Brian Selznicks ”En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret” är boken bakom Martin Scorseses nästa storfilm Hugo, med premiär i mars 2012. Filmen har fått 11 Oscarsnomineringar, för bl a Bästa film, Bästa regi och Bästa manus efter annan förlaga.

Selznicks berättelse är inspirerad av den franska filmpionjären Georges Méliès liv. Med 284 sidor av illustrationer och en kombination av bilderbok, serieberättelse och film har han skapat en helt ny läsupplevelse.

12 årige Hugo bor i väggarna på Paris tågstation. Hans överlevnad hänger på hemlighetsmakeri och anonymitet. Men när Hugos värld plötsligt hakar samman, som kugghjulen i en klocka, med en märklig flicka och en bitter gammal man som är ägare till en leksaksaffär på stationen sätts hans liv och dyrbaraste hemlighet på spel. En kryptisk teckning, en älskad anteckningsbok, en stulen nyckel, en mekanisk man och ett dolt budskap är några av ingredienserna i detta spännande och fantasifulla mysterium. (Källa)

Filmen är gjord av Martin Scorseses och den är Oscarsbelönad men trots det är det ingen wow-upplevelse. Den är bra filmad, skådisarna gör bra prestationer men den är något långrandig och det är som om det saknas något. AdLibris beskrivning av boken stämmer bra överens med handlingen så Scoreseses har troligen gjort en bra tolkning av boken. Men ändå, jag kan inte sätta fingret på det men något är det. Det kan vara så enkelt att det är en familjefilm som inte appelerar på mig. Det kan också vara så att jag hade förväntat mig något annat än det jag såg. Se och döm själv…

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Mar 12, 2012 @ 05:34:08

    Jag tror att den passar bättre för barn än för vuxna

    Gilla

    Svara

Kommentera

