Bio: My Week with Marilyn

Det har blivit en del bio på sistone men jag har inte varit riktigt nöjd med någon av filmerna, idag var jag på biograf Sture och såg My Week with Marilyn. Vilken fantastisk film, helt i min smak. Michelle Williams som vi sett i Dawson’s Creek spelar Marilyn Monroe och gör en helt fantasisk rollprestation. Jag kan inte mycker om Marilyn Monroe, om hennes liv eller karriär men efter att ha sett filmen vill jag veta mer. Nu är jag sugen på att se en del av hennes filmer. Funderar på att se Prinsen och balettflickan eftersom filmen handlar om inspelningen av den.

My Week with Marilyn är en sann historia som är baserad på Colin Clarks dagbok och handlar om inspelningen av filmen Prinsen och balettflickan. Vi får följa Colin som vill göra karriär inom filmindustrin och som  lyckas få ett jobb hos Sir Laureence Olivier som tredje regisörassistent. Han är med andra ord springpojke men Marilyn fattar tycke för honom och under ett par dagar umgås dem frekvent. Marilyn kommer till England för filminspelningen tillsammans med sin man Alex Miller. Inspelningen går inte så bra och Marilyn känner sig vilsen, det hela går illa och hennes man lämnarn henne i England och åker hem till USA. Marilyn finns tröst i den unge Colin som spenderar tid med henne och muntrar upp henne. Självklart blir Colin förälskad i henne och vem kan klandrar honom?! Marilyn gör en fantastisk prestation och filmen blir klar, hon bestämmer sig för att återvända till USA. Men innan hon återvänder tar hon farväl av Colin, en man som aldrig kommer glömma sin vecka med Marilyn.

I filmen ser vi även Judy Dench som Dame Sybil Thorndike och som alltid gör Judy Dench en underbar roll. Dame Sybil gör allt för att Miss Monroe ska trivas i England och på inspelningen. Vi ser även Julia Ormond som Vivien Leigh, Sir Laurence Oliviers fru.

Jag rekommenderar filmen varmt, det var en underbar filmupplevelse på alla sätt.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. JK
    Feb 18, 2012 @ 21:45:05

    Då tycker jag du ska se I hetaste laget 🙂 En rolig komedi.

    Gilla

    Svara

  2. Annika
    Feb 19, 2012 @ 07:39:01

    Jag tänkte också att du skulle se I hetaste laget, det är en förväxlingskomedi med Tony Curtis och Jack Lemmon i huvudrollen, helt klart sevärd.
    En annan film som är bra och som gjorde Marilyn berömd är Flickan ovanpå, där den berömda scenen när hon står på luftventilen och hennes kjol blåser upp.
    Här hittar du alla filmer med henne http://sv.wikipedia.org/wiki/Marilyn_Monroe

    Gilla

    Svara

Kommentera

