Varför är ärlighet så svårt?!

Jag tycker att alla människor förtjänar ärlighet, speciellt i alla typer av förhållanden. Om jag involverar mig med en annan människa, oavsett om det är på en date eller som flickvän strävar jag efter ärlighet. Men det verkar vara få människor som strävar efter samma sak som jag. Ärlighet verkar inte längre vara en dygd utan snarare något vi undviker. Varför är ärlighet så svårt?

Självklart ska vi inte i alla lägen vara brutalt ärliga, det tjänar inget till att säga till någon att deras nya tröja är ful eller att deras nya frisyr kanske inte var rätt. Vi behöver inte vara elaka bara för att vi är ärliga. Men i relationer, nära relationer tycker inte jag det är mer än rätt att vi är ärliga mot varandra. Ärlighet förhindrar missförstånd och kan undvika sårade känslor, åtminstone onödligt sårade känslor. Om jag börjar dejta en kille förväntar jag mig att han är ärlig med sina intentione, om inte kommer jag blir sårad för eller senare. Hans intentioner kanske sårar mig men då vet jag åtminstone och behöver inte undra och fundera.

Men det verkar ont om ärliga människor, jag tycker det är synd. Ärlighet borde vara en dygn och en självklarthet.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Feb 12, 2012 @ 19:24:32

    Jag förstår inte heller varför man inte kan vara ärligt utan snackar massa skit och fegar

    Gilla

    Svara

  2. Maria
    Feb 13, 2012 @ 00:35:38

    Var på en dejt nyligen och han var helt ärlig! blev lite förvånad faktiskt med tanke på att det brukar vara tvärtom, precis som du påpekar. Han sa att han dejtade en annan tjej och att det ännu inte blivit exklusivt, men kunde ev bli det. Eftersom han inte visste helt säkert och att han fann mig intressant gjorde att vi gick ut och sen får vi se.
    Hade jag fått veta att han dejtade andra och inte sagt det när jag frågade, då hade intresset svalnat bums! men nu, så talade det mera till hans fördel.
    Så mao nej! jag förstår inte varför det inte är en självklarhet att spela med öppna kort när det ger så mycket positiva saker per automatik! Mera ryggrad åt gossarna 😉

    Gilla

    Svara

Kommentera

