Offroad körning på Rörken

Idag har jag varit med om ett nytt äventyr. En av mina vänner frågade om jag ville åka med till Rörken, norr om Uppsala och köra offroad med hans Land Rover. Först tänkte jag, varför ska jag göra det men sen ändrade jag mig. Trots att vi startade 06:45 från Fridhemsplan en lördag.

07:10 mötte vi upp två andra Land Rovers på parkeringen vid Haga Parken. Sedan bar det av mot Statoil norr om Uppsala för att möta upp ytterligare en person. Efter det styrde vi mot Rörken som ligger ca en mil utanför Uppsala mot Östhammar. Väl på plats skulle alla bilar anlända, alla skulle registreras och betala och sedan var det en kort förargenomgång. Totalt var vi tolv bilar…

En del anlände på flak…

Foto: Sofie

…medan andra kunde köra dit själva.

Foto: Sofie

Klockan 10:00 öppnade spåret, eller jag vet inte om jag kan kalla det spår. Men vi körde ut klockan tio och då i karavan…

Foto: Sofie

Sedan guidades vi igenom skog och mark, efter någon timmes körning hamnade vi uppe på ett berg och där var det friåkningen en stund. Jag passade på att testa hur det kändes och det var grymt kul. Synd bara att jag lyckades mosa snorkeln på bilen 😦

När vi var på väg ner från berget fastnade vi mellan en stor sten och ett träd. Efter en del gungande fick vi draghjälp för att komma loss.

Foto: Sofie

Vi fastnade en gång till på väg ner för berget men med hjälp av handbroms, många händer och lite jävlaranamma lyckade vi komma loss. Bara för att sedan inse att vi skulle köra igenom en stor gyttjepöl.

Foto: Sofie

Sedan var det dags för lunch, det grillades hamburgare utomhus. Hela dagen var väldigt mysig även om vi valde att åka efter lunchen. Flera av de andra bilarna fortsatte några timmar till.

Foto: Sofie

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. JK
    Jan 14, 2012 @ 20:00:27

    Det såg spännande ut 🙂

    Gilla

    Svara

  2. Annika
    Jan 14, 2012 @ 20:02:24

    Såg himla kul ut

    Gilla

    Svara

Kommentera

