Berlin – 4 dagar semester

I måndagsmorse  lyfte planet till Berlin. Älsklingen och jag hade fyra dagar framför oss av kultur, shopping, julmarknader och semester. Det enda jag var orolig för var att maten inte skulle funka i Berlin, men tack och lov så gjorde den det. Restaurangerna var ingen höjdare men vilka kebaberior dem har. Vegetarisk döner, falafel och fantastika såser. Påminner inget om vårt blask här hemma i Sverige. Så vi åt förvånansvärt billigt då det mest blev vegetarisk döner, falafel och annat smått och gott som rostade cashewnötter, crepês och prezels.

Foto: Sofie

På måndagen började vi med att checka-in och äta lunch, det blev vegetarisk döner. Sen stroassade vi på stan, Ku’damm, Berlins paradgata är otroligt vacker och har det mesta när det kommer till exklusiv shopping. Vi passade även på att ta en tur inne på KaDeWe, ett gigantiskt varuhus om 60 000 kvm. Självklart sprang vi rätt på en julmarknad också, i stort sett mitt emot KaDeWe. Inne i varuhuset shoppade jag lite julklappar och julkort. Sedan bar det av mot hotellet för att lasta av grejerna och sedan gå ut och äta middag. Jag hade hört talas om ett fd östtyskt arbetarkvarter som skulle vara rena nöjesmetropolen så vi begav oss ditåt. Problemet var bara att jag inte riktigt visste vart vi var på väg så vi landaden någonstans i utkanten av centrala Berlin och inte var det något nöjesmetropol. Så vi tog tunnelbanan tillbaka mot stan och gick på Gendarmenmarkts julmarknad istället. Den var otroligt vacker och hur söt som helst. Till middag blev det crepês med Nutella 🙂

På tisdagen begav vi oss mot Checkpoint Charlie, en av gränskontrollerna mellan Öst- och Västberlin. Det var intressant men omskakande, i anslutning till Checkpoint Charlie finns även en del av Berlinmuren bevarad. Sedan gick vi ner till judiska museet, vilket var hårt bevakat. Jag trodde faktiskt inte att det fortfarande fanns en hotbild mot judar i Tyskland men tydligen finns det en. Museet behandlade 2000 år av judisk-tysk historia och var inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Vi fokuserade framförallt på de delar av museet som behandlade nazitiden. Klockan hade blivit två och vi åkte ner till den turkiska marknande och vilken marknad. Där såldes allt mellan himmel och jord, billigt dessutom. Samtidigt åt vi lunch, falafel med bröd och lite pommes. Till min stora lycka serveras pommes med mycket ketchup i Tyskland. Vi tittade lite mer på marknaden innan det var dags att åka tillbaka. Klockan sex hade vi en inbokad date med en gammal kollega och vän till mig. Vi åt middag på en italiensk restuarang i närheten av hotellet. Efteråt åkte älsklingen och jag ner till Ku’damm för att titta på julbelysningen. Sen var vi trött och redo för sängen.

Onsdagen spenderade vi i gamla Östberlin. Vi började dagen med ett besök på Holocaust memorial, ett minnesmonument över alla mördade judar under förintellsen. I anslutning till monumentet finns ett informationscentrum och det var smärtsamt att vandra runt därinnne. Sedan strossade vi vidare mot Brandenburger Tor och riksdagshuset. Vi promenerade ner längs med Unter den Linden och besökte Berliner dom och DDR-museet. Sedan var det dags för lunch. Falafel nere vid Alexanderplatz. Vi såg det berömda TV-tornet och lite mer julmarknad. Nästa anhalt var Dalimuseet så vi tog andra sidan av Unter den Linden tillbaka. Dalimuseet var en höjdare, 450 verk från privata samlare. Dagen hade varit lång och det var dags att mellanlanda på hotellet. På kvällen var vi på julmarkand vid schloss Charlottenburg, en julmarknad som också var otroligt vacker och charmig.

Torsdagen bjöd på shopping på KaDeWe och hemresa 🙂

3 kommentarer (+lägga till din?)

1. Annika
    Dec 04, 2011 @ 20:13:23

Kul att få läsa om er resa i Berlin, ni hann med bara mycket mer än JK o mig

2. Henrik
    Dec 04, 2011 @ 20:58:10

Bra skrivet om vår fantastiska resa – du är bäst älskling. 🙂

3. JK
    Dec 05, 2011 @ 05:02:52

Man blir glad av att läsa och se bilderna. Berlin är en härlig stad 🙂