Varför ska man inte jämföra äldre och djur?

I morse när jag läste dagens Metro blev jag riktigt upprörd. En av insändarna har rubriken ”Sluta jämföra äldre och djur” (sidan 36) och det hela går ut på att Mia Rolke är trött på att man jämför äldre och djur.

Det står ”Det måste bli ett slut med att jämföra gamla människor med djur. Gång på gång får man höra det. Varför? Är det försvarsbart att djur har det dåligt? Det är fruktansvärt att gamla, sjuka människor vansköts, det håller säkert alla med om, men sluta jämförelsen med hur djur blir behandlade. Det är väll ändå ingen som kan vara så naiv och tro på det insändaren Berit Åkerström skrev (21/11), att om ett djur missköts, får stå i sin avgöring, kan man anmäla det till polisen, ägaren blir åtalad, det blir rättegång, böter eller fängelse. När händer det? En gång på miljonen. Det är så mycket djur som misshandlas, torteras, utsätts för sexuella övergrepp, fruktansvärd uppfödning, vanvård och så vidare som aldrig någonsin blir sedda eller hörda på grund av ondskefulla människor, så snälla, slut upp med dessa jämförelser.”

Men Mia, menar du då att eftersom det är så många djur som far illa ska vi inte göra något? Eftersom bara en på miljonen blir dömd ska vi inte anmäla, förska. Ska vi helt enkelt bara ge upp och låta alla dessa djur misskötas och få stå i sin egen avföring. Om vi istället jämför med gamla människor kanske våra medmänniskor får upp ögonen för att vi behandlar inte bara våra gamla utan även våra djur illa. Att det måste till en förändring. Att både människor och djur, gamla som unga ska behandlas med respekt.

Fast det är väll enklare att blunda, att säga att det rör inte mig. Å andra sidan kan jag också blunda då, min mormor far inte illa. Min farfar ligger inte på hem med liggsår. Så, varför ska jag bry mig om varken äldre eller djur?!

Nej du, jag tycker allt att vi ska skrika och gorma. Vi ska påtala orättvisor och kräva rättvisa och respekt både för människor och djur.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Nov 25, 2011 @ 07:50:45

    Självklart ska vi reagera när djur far illa på samma sätt som vi reagerar när gamla, unga, medelålders far illa. Ingen ska behöva ha det dåligt på något sätt oavsett om man är ett fyrbent eller tvåbent djur

    Gilla

    Svara

  2. Daniel
    Apr 06, 2015 @ 17:34:42

    Du verkar ha missförstått det hela. Det är ju precis det som Mia vill – att vi ska göra något. Hon blundar inte, så slänjg inte ur dig anklagelser till höger och vänster om något du inte vet något om.

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Apr 06, 2015 @ 18:27:01

      Daniel detta är min blogg och jag får slänga ur mig precis vad jag vill. Du behöver varken läsa det eller skriva otrevliga kommentarer.

      Gilla

      Svara

Kommentera

