Bio: Twilight saga – Breaking dawn, del 1

Jag har sett fram emot första delen av slutet på Stephanie Meyers Twiligt-saga. Igår var jag på bio med mamma och JK och såg Breaking dawn – del 1. Det roliga är att jag ville inte ens se första filmen men en god vän till mig lurade mig att se den. Å sen var jag fast. Har läst böckerna och sett alla filmer, har dem till och med på DVD. Mamma och jag hade spekulerat en hel del inför första delen av slutet, om hur dem lagt upp det, var dem skulle bryta och så vidare. Jag tyckte att dem hade gjort del ett bra, den är romantisk och filmen foikuserar på bröllopet och Bellas graviditet. Det lyser igenom under bröllopet att Bella tar farväl av sina släktingar och vänner men att hon inte riktigt vill. Å för första gången i sagan är Bella och Edward inte överens. Allt Edward vill är att få leva med Bella, älska henne men hon är fast besluten att inte bara bli vampyr utan att bli mamma. Det ställer till problem då ingen vet vad det är hon har i magen och om hon kommer klara det.

I andra filmen är det Edward som är deppig och sticker iväg på egna äventyr, denna gång är det Jacobs tur. Filmen börjar med att Jacob får inbjudan till bröllopet, blir så förbannad att han slänger av sig tröjan och förvandlar sig till varg. Sen ser vi honom inte mer…inte på ett tag i alla fall…

Men hur ska Jacob reagera när Bella faktiskt gifter sig, är han hennes bäst vän? Hur ska Jacob reagera när han inser att Bella tänker ha sex med Edward på sin bröllops natt när hon fortfarande är människa och hur ska Jacob reagera när han får veta att Bella är gravid. Ja, det kan inte vara lätt att vara Jacob i detta läge. Han älskar verkligen Bella och vill också hennes väll, men det han vill är något annat än vad Bella vill. Hur ska det gå?

Jag tyckte att filmen var bra, den var som sagt väldigt romantisk och fokus ligger helt på Bella, bröllopet och det kommande barnet. Den slutar i ett perfekt ögonblick och ett något väntat sådan’t. Nu ser jag fram emot premiären av Breaking dawn – del 2 om lite mer än ett år. På imdb.com står det att premiären är satt till den 23 november i Sverige.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Nov 19, 2011 @ 08:28:36

    Tack för en trevlig biokväll, även om jag kanske inte var helt nöjd så skulle jag inte vilja missa den här delen.

    Gilla

    Svara

Kommentera

