Vinprovning på Primewinebar

Igår var jag och pojkvännen på vinprovning på Primewinebar på Östermalmstorg (adressen är Östermalmstorg 5B). Vi fick prova två viner från SomeZin, ett vitt och ett rosé. Samtidigt bjöd dem på lite kallskuret och ostar, tyvärr inget vegetariskt. Så jag fick prova vinet utan tilltugg medans pojkvännen provade kombinationen. Det vita vinet var lagrat på ek och det kändes på doften (det påminde mig om mitt besök på Mackmyras lager på Fjäderholmarna). Vinet var ganska kryddigt i smaken och killen som presenterade det sa att det passade utmärkt till ost. Samtidigt sa han att många tyckte det var för starkat att dricka utan tilltugg. Personligen gillade jag den lite kryddiga och starka smaken.

Efter det vita provade vi rosévinet. Det var lätt och fruktigt, raka motsatsen till det vita. Tyvärr tyckte jag att rosévinet blev lite blaskigt och mjäkigt efter att ha smakat det vita vinet. Så min favorit var det vita vinet 🙂

Än så länge är SomeZins viner endast beställningsvara på Systembolaget, men om efterfrågan ökar på vinet kommer Systembolaget att kunna ta in det i sitt ordinarie sortiment. Om du är sugen på att prova kostar en bag-in-box 199 eller 299 kr. Bara att beställa på SomeZins hemsida och sedan hämta på det Systembolag du valt. Deras röda vin finns däremot att köpa direkt på Systembolaget.

Det var kul att få prova vinerna och det är alltid trevligt att göra något annorlunda.

Kommentera

