Opera: Figaros bröllop

I tisdags var jag och såg Figaros bröllop på Kungliga Operan. Jag har länge velat se Figaros bröllop och hade tur att det gick ett par föreställningar på Operan den här säsongen. Det roliga i det hela är att jag egentligen inte visste vad Figaros bröllop handlade om men jag har, som sagt, alltid vela se den. För några månader sen såg jag filmen Amadeus igen och då blev önskan än större. Så det var verkligen roligt att se den i tisdags.

Den här versionen som är regisserad av Ole Anders Tandberg utspelar sig i modern tid. Det är en lång föreställning, cirka två gånger 90 minuter men den är rolig och underhållande. Tyvärr var jag ganska trött den kvällen då det även var första dagen på mitt nya jobb. Så jag hade lite svårt att koncentrerar mig på slutet. Det roliga är att det är en inveklad och komplicerad historia med mycket humör och en hel del erotiska undertoner. Musiken är vacker. Jag är glad att jag har sett Figaros bröllop och kommer säkert se mer opera i framtiden.

Så här står det på Kungliga Operans hemsida:

Det är Figaros och Susannas bröllopsdag. Men det är inte bara brudparet som längtar. Greven verkar lika intresserad av Susanna som ointresserad av Grevinnan. Marcellina vill snärja Figaro. Och Cherubino älskar alla. Begäret lurar bakom varje dörr. Vem får vem när dagen är slut och hur undviker man att bli lämnad och försmådd?

När Mozart och Da Ponte skapade sin opera ur en förbjuden pjäs var det revolutionerande att betjänten Figaro skulle vinna konflikten med Greven. Ole Anders Tandbergs uppsättning handlar om begärets mekanismer. Vem begär jag och varför? På Mozartvis uttrycker musiken de elva rollernas innersta tankar i en uppsättning som är lika komisk som allvarlig.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Okt 21, 2011 @ 08:28:19

    Satt ni under taket eller hade ni bra platser?

    Gilla

    Svara

Kommentera

