Vernissage: Nick Brandt

Foto: Nick Brandt

Igår kväll var jag på vernissage på Fotografiska. Oftast brukar jag kolla upp vem och vad jag ska titta på men inför igår hade jag inte gjort det. Det enda jag visste var att fotografen hette Nick Brandt. Det medförde att jag hade inga förväntningar alls. Snacka om förvåning när jag kom in i utställningsrummet och mötes av ett gigantiskt fotografi av en elefant. Ett otroligt vackert och gripande fotografi. Hela utställningen var otrolig, fantastisk och vacker. Det är det ena fotografiet efter det andra på ståtliga afrikanska djur. De foton som tilltalade mig mest var de på elefanter, lejon och giraffer.

Foto: Nick Brandt

Det fantastiska med Nick Brandt är att han fotograferar djur som andra fotograferar människor, med andra ord tar han porträtt fotografier och han gör det på nära håll. Jag hade förmånen att få höra Nick själv berätta lite om bakgrunden till hans foton och även om hans stiftelse Big Life Foundation.

Jag rekommenderar denna utställning varmt och kommer garanterat att gå tillbaka och titta på fotografierna igen.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Okt 08, 2011 @ 02:20:41

    Ibland ska man inte vara så påläst så att man blir överraskad, vill gärna gå igen för att titta på hans foton när det inte är så mycket folk

    Gilla

    Svara

  2. Sofie
    Okt 08, 2011 @ 08:50:41

    Det låter bra, för jag vill också gå igen 🙂

    Gilla

    Svara

  3. esbe
    Nov 04, 2011 @ 14:06:35

    En fantastisk utställning! Hur fick du tag i bilden på lejonen? Den fanns inte bland vykorten när jag handlade 😦

    Gilla

    Svara

  4. isabelle
    Jan 24, 2012 @ 16:33:01

    Hej!
    Vet du om jag kan hitta en poster på dessa lejon någonstans? Blir jätte glad om du svarar! Letar nämligen efter den i födelsedagspresent till min bästa vän. (Som förövrigt är besatt av Nick Brandt!)

    Gilla

    Svara

Kommentera

