Oartigt bjuda gäster på konstig diet – NOT

I Metro den 13 september skriver Fd artig värdinna ”Hädanefter kommer jag att laga blandkost på middagar och så får mina gäster anpassa sig efter det. Däremot ska de slippa långa, passionerade föreläsningar om den blandade kostens nyttighet.” Insändarskribenten är upprörd efter att ha varit på middag hemms hos två olika vänner, den ena bjöd på middag enligt LCHF och den andra vännen var vegan och bjöd därför på grönsaker. Dessutom föreläste båda vännerna om fördelarna med just deras kost. Insändarskribenten anser att detta är rätt och slätt oartigt då hon själv alltid har försökt anpassa alla sina middagar så att de ska passa alla gäster. Men nu är det slut med det, däremot tänkter hon inte föreläsa om fördelarna med sin bland kost.

Men hallå, hon borde rimligtvis veta att hennes vänner äter enligt LCHF eller är veganer. Tacka då inte ja till inbjudan om du inte är villig att prova. Å du behöver inte anpassa middagen helt och hållet efter alla, man får helt enkelt äta det man kan. Som vegetarian vet jag att alla inte håller med mig och därför erbjuder jag mig att ta med något eget. Det finns troligtvis något jag kan äta på menyn, exempelvis salladen. Ett annat sätt att göra det enkelt för sig är att inte blanda ihop maten, dressingen vid sidan av osv. Då kan alla välja. Eller ännu enklare för den fd artiga värdinnan, sluta bjud hem folk och gå definitivt inte hem till andra om du inte är beredd på vad som bjuds. Eller är gratis lite för gott?!

Läs insändaren här: Metro 20110913

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Sep 22, 2011 @ 08:39:19

    jag tycker att man som värdinna bör veta vad ens gäster ev är allergiska mot eller om det finns andra mat’problem’, men man bjuder på det man har tänkt sig och exakt som du skrev, kan eller vill man inte äta maten som bjuds äter man det man kan eller erbjuder sig att ta med egen mat
    samtidigt är det ju så att hur ovanligt är det idag med t ex vegeterianer? och hur svårt är det att laga till något som passar alla?
    jag har alltid separerat mat så att allergiker osv bara tar det de kan, däremot kan jag väl hålla med om att jag inte skulle vilja ha en föreläsning om vilken matidé som är bäst enl värdinnan, det måste finnas roligare saker att prata om 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

