Undvik Café Järntorget

Idag var jag inne i stan och promenerade med mitt ex. Vi började vid Fridhemsplan och strossade ganska planlöst. När vi var vid Stadshuset frågade han om vi inte skulle åka ut till Fjärderholmarna. Det lät som en bra idé så vi promenerade mot Skeppsbron och båten. På vägen ville vi ha en flaska vatten och glass. Vi kom upp till Järntorget och Café Järntorget. Det stod att dem hade Lejonet & Björnen glass. Jag var inte säker på om det funkar för mig som vegetarian men vi bestämde oss för att gå in och fråga. Kille som jobbade där frågade oss vad vi ville ha och jag förklarade att jag är vegetarian och frågade om glassen var ok för mig. Jag förklarade att det stora problemet var om det var vassle i glassen. Han var inte säker men plockade fram en innehållsförteckning för all glass, samtidigt frågade han sin kollega om glassen var ok. Jag såg på broschyren att det var GB Glace, vilket oftast inte är ok. Men jag var inte säker så jag bad att få läsa själv. Han gav mig broschyren samtidigt som hans kollega rykten den ur händerna på mig och fräste åt honom att han inte kunde ge mig den, den kunde jag ju inte läsa och förstå. Jag förklarade för henne att jag gärna läste själv men hon svarade att jag inte skulle hitta i den. Sen sa hon att om jag valde glassort skulle hon kolla den åt mig. Än en gång förklarade jag för henne att det var lättare för mig att titta själv eftersom jag vet vad jag letar efter, men det fick jag inte. Det var såå svårt och bara jag valde sort så skulle hon kolla den åt mig. Hela tiden pratade hon nedlåtande med mig. Jag insåg att hon skulle inte ge med sig och med tanke p åatt hon redan rykt saker ur händer på mig bestämde jag mig för att gå därifrån. Då hör jag hur hon blir sur… Men det struntar jag i, i detta fall kunde hon ha varit mer tillmötesgående, behandlar mig och sin personal bättre. Då hade hon kanske fått sälja glass.

Som sagt, vi valde att gå däifrån och in på Coop . Där hittade vi både vatten och glass som var ok för mig.

När jag sedan kom hem kollade jag upp Lejonet & Björnen (som dem tydligen hade i den andra disken) och den är inte ok för vegetarianer då den innehåller mono- och Diglycerider av fettsyror vilka kan vara animaliska om det inte står att de är vegetabiliska/vegetariska.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Aug 14, 2011 @ 18:02:44

    än en gång kan man konstatera att service är ett ord man inte kan stava till i Sverige

    Gilla

    Svara

Kommentera

